مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

240
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی تاثیر رسانه ملی بر شکوفایی هویت ایرانی- اسلامی کودکان پیش از دبستان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 رسانه ها به عنوان جزئی از فرهنگ جوامع نقش تعیین کننده ای در ساختن افکار عمومی بر عهده دارند. در این میان نقش رسانه بر تقویت و گرایش به هویت ملی مورد توجه محققان قرار گرفته است.چرا که هویت ملی عامل هم بستگی مردم کشور می باشدکه توجه به آن از ضروریات است. در کشور ما صداوسیما به عنوان یکی از مهم ترین متولیان رسانه های جمعی در شرایط کنونی بوده و موظف است با تکیه بر ارزش های فرهنگی, مذهبی و ملی نسبت به ارتقاء و تقویت شاخص های هویت ملی در کشور اقدام نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش برنامه های کودک رسانه ملی (صدا و سیما) بر هویت ایرانی-اسلامی کودکان پیش دبستانی 6 تا 7 ساله بوده است. روش پژوهش از نوع پیمایشی و گرد آ وری اطلاعات نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است.حجم نمونه, 362 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد که 191 نفر آنان دختر و 171 نفر آنان پسر بودند. مولفه های هویت ایرانی-اسلامی با توجه به تحقیقات پیشین و اهداف پیش دبستانی مکتوب توسط سازمان آموزش و پرورش فارس انتخاب شدند و سپس پرسش نامه بر اساس این اهداف و ابعاد تنظیم شد.تحلیل, با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون فرضیه ها انجام شد که مشخص شد بین میزان استفاده و رضامندی از رسانه ملی و شکوفایی هر یک از ابعاد هویت ملی (بعد اجتماعی, فرهنگی, سرزمینی, سیاسی, دینی, زبانی), رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.از دیگر نتایج این پژوهش این بود که برنامه های کودک شبکه پویا, به دلیل جذابیت, تعداد و تنوع بیشتر و محتوای آموزشی, طرفدار و مخاطب بیشتری داشت که باید این شبکه, اهداف و برنامه ریزی مناسبی برای شکوفایی هویت ایرانی-اسلامی کودکان با توجه به مخاطب زیاد داشته باشد. همچنین مشخص شد که بین متغیر جنسیت و رشد هویت ایرانی-اسلامی رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد به این صورت که میزان تاثیر پذیری دختران از رسانه ها (نسبت به گیرایی هویت ملی در این سن) از پسران بیشتر بود که به دلیل بلوغ فکری زودتر آنان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادور، فائزه، نبوی زاده، راضیه، کوچکی، زهرا، و کشاورزی، فاطمه. (1397). بررسی تاثیر رسانه ملی بر شکوفایی هویت ایرانی- اسلامی کودکان پیش از دبستان. همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. SID. https://sid.ir/paper/898787/fa

    Vancouver: کپی

    دادور فائزه، نبوی زاده راضیه، کوچکی زهرا، کشاورزی فاطمه. بررسی تاثیر رسانه ملی بر شکوفایی هویت ایرانی- اسلامی کودکان پیش از دبستان. 1397. Available from: https://sid.ir/paper/898787/fa

    IEEE: کپی

    فائزه دادور، راضیه نبوی زاده، زهرا کوچکی، و فاطمه کشاورزی، “بررسی تاثیر رسانه ملی بر شکوفایی هویت ایرانی- اسلامی کودکان پیش از دبستان،” presented at the همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/898787/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button