مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

805
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

923
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

گفتمان هنر اسلامی در شکل گیری ساختار کلیساهای دوره صفوی (نمونه موردی: کلیسای میناس اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 ارامنه به عنوان قومی مهاجر در زمان شاه عباس اول از منطقه قفقاز به ایران مهاجرت و در اصفهان ساکن شده اند. این قوم تلاش نمود تا خود را با جامعه ایران منطبق ساخته, زمینه های تعامل را در ساحات مختلف برقرار سازد. در این میان کلیساها با استفاده از عناصر ایرانی و اسلامی درکنار عناصر ارمنی و مسیحی نمایش دهنده نگاه تسامح گونه حکومت و مردم ایران در آن دوره بوده است. هدف از این تحقیق بررسی تعامل قوم ارامنه به عنوان اقلیت با ایرانیان و نشان دادن ریشه های مشترک فرهنگی و اجتماعی آنها بوده است. در این پژوهش با استناد به مطالعات کتابخانه ای و مشاهده میدانی و به روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی و استدلال منطقی صورت گرفته و در نمونه موردی نیز به تحلیل مشخصه های کالبدی, فضایی و تزیینات بنا پرداخته شده است. براین مبنا, ابتدا به بررسی هنر اسلامی و هنر مسیحی و تجلی آن ها در بناهای مذهبی پرداخته و با تطبیق این دو گفتمان, چگونگی تأثیر هنر اسلامی بر کلیسای میناس تبیین شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که ارامنه از تمامی ظرفیت های مادی-معنوی خود درجهت ساخت کلیساها استفاده نموده, در حوزه سازه با استفاده از مصالح بوم آورد به ساخت قوس ها, فضاها و سازه ایرانی و در تزیینات با استفاده از نقوش گره چینی, اسلیمی و ختایی در قالب آجر, کاشی و نقاشی دیواری از تمامی امکانات موجود در هم آمیزی سنت های معماری ایرانی و ارمنی سود برده است و با به کارگیری صلیب در تمام کلیسا و همچنین نقوش دیواری با داستان هایی از حضرت مسیح (ع) سعی در هویت بخشی بنا نموده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک روش، بهاره، خواجه احمدعطاری، علیرضا، یوسف جمالی، محمدکریم، و حجازی، مهرداد. (1397). گفتمان هنر اسلامی در شکل گیری ساختار کلیساهای دوره صفوی (نمونه موردی: کلیسای میناس اصفهان). کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری. SID. https://sid.ir/paper/898899/fa

    Vancouver: کپی

    نیک روش بهاره، خواجه احمدعطاری علیرضا، یوسف جمالی محمدکریم، حجازی مهرداد. گفتمان هنر اسلامی در شکل گیری ساختار کلیساهای دوره صفوی (نمونه موردی: کلیسای میناس اصفهان). 1397. Available from: https://sid.ir/paper/898899/fa

    IEEE: کپی

    بهاره نیک روش، علیرضا خواجه احمدعطاری، محمدکریم یوسف جمالی، و مهرداد حجازی، “گفتمان هنر اسلامی در شکل گیری ساختار کلیساهای دوره صفوی (نمونه موردی: کلیسای میناس اصفهان)،” presented at the کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/898899/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button