مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

980
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان فارس)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هدف: هدف از این مقاله اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش, اولویت بندی عوامل و هم سو ساختن آن ها در جهت تقویت تدریس, تدریس می تواند زمینه بهبود فرآیند یادگیری را فراهم آورد. پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس در سال 1394 به انجام رسید. روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف, کاربردی و به لحاظ شیوه اجرای تحقیق و جمع آوری داده ها, تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس می باشد. برای انتخاب نمونه آماری, تعداد 293 نفر از دانشجویان دختر و پسر از رشته های مختلف, به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه علاوه بر تأیید اساتید خبره در این زمینه, با استفاده از روش تحلیل گویه انجام گرفت که ضریب همبستگی گویه ها با نمره کل پرسشنامه در دامنه ای بین 74/0 تا 21/0 و در سطح 001/0 معناداری به دست آمد. پایایی ابزار نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 88/0 مورد تأیید قرار گرفت. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده از اولویت بندی معیارها توسط دانشجویان نشان داد که مؤلفه "بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب" با 62/0 در بالاترین اولویت و مؤلفه ی" دسترسی آسان به استاد خارج از ساعات کلاس" با 36/0 دارای کمترین اولویت به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان بودند. نتیجه گیری: مؤلفه بیان شیوا, ساده و انتقال شفاف واضح مطالب درسی دارای بیشترین اهمیت از دیدگاه دنشجویان مورد مطالعه بود و در اولویت اول قرار گرفت. این نتیجه حاکی از اهمیت قابل ملاحظه روش تدرس و نقش آن در انتقال مؤثر مطالب آموزشی است که نیازمند توجه بیشتر اساتید به این موضوع مهم می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاتمی آبادشاپوری، زهرا، اناری نژاد، عباس، و علی خانی، سمیه. (1397). اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان فارس). کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی و یادگیری. SID. https://sid.ir/paper/899011/fa

    Vancouver: کپی

    حاتمی آبادشاپوری زهرا، اناری نژاد عباس، علی خانی سمیه. اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان فارس). 1397. Available from: https://sid.ir/paper/899011/fa

    IEEE: کپی

    زهرا حاتمی آبادشاپوری، عباس اناری نژاد، و سمیه علی خانی، “اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان فارس)،” presented at the کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی و یادگیری. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/899011/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button