تحلیل محتوا از کاربردی ترین روش های پژوهشی در علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری است. این روش برای توصیف عینی، منظم و کمی محتوای ارتباطات، برای تفسیر و پی بردن به نگرش درونی به کار برده می شود و در صدد است با شناخت چرایی، اهداف و سبک های ارائه پیام، نظر یا عقیده ای خاص را، که محور اصلی هر نوشته یا اثری است، با استفاده از مدل های عملکردی ارتباطی، توصیف، و تبیین کند. که در این راستا، خوانایی متن بیش از هر چیزی مد نظرش است (دلاور, 1389). تحقیق حاضر به بررسی تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه نهم پرداخته شده است در پژوهش حاضر، از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی با استفاده از تکنیک های تحلیل محتوا که در این مورد از تکنیک های میزان درگیری و فعال بودن دانش آموزان استفاده شده است که از بین این تکنیک ها، از روش فلش و ویلیام رومی پرداخته شده است؛ و جامعه کتاب درسی پایه نهم بوده است. و نمونه انتخابی مجموعه ای از صفحات انتخاب گردید. که از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار پژوهش، تحلیل محتوا، روش فلش و ویلیام رومی بوده وهمچنین روش گرد آوری داده ها اسنادی-سند خوانی-بوده است با توجه به نتایج به دست آمده و طبق روش تحلیل محتوای فلش و ویلیام رومی متون داده شده که از کتاب فارسی پایه نهم انتخاب گردیده به شرح ذیل می باشد:...