مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

56
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی عملکرد تصویرسازی خبری در مطبوعات ایران (با تاکید بر دوران پهلوی دوم)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در تصویرسازی خبری مطبوعات یا به بیانی دیگر کاریکاتور, معنی و طنز از دو نمود نشانه شناختی تولید می شود: کلامی و بصری یا صرفاً از طریق بصری. در مطالعات زبان شناسی نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون (1980) معتقد است جایگاه استعاره حصار تنگ زبان و به ویژه زبان ادبی نیست و استعاره در تفکر ریشه دارد و حاصل تعامل انسان با محیط مادی و انسانی اطرافش است و به دلیل عدم دسترسی مستقیم به نظام تفکر و ایدئولوژی, می توان قادر بود بامطالعه پدیده های زبان, هنر, سیاست, مذهب و سایر مظاهر عینی استعاره, راهی به سوی کشف ایدئولوژی و نظام تفکر بشر پیدا کرد. هدف اصلی در اینجا پی بردن به این امر است که در کاریکاتورها چگونه استعاره های ایدئولوژیک در دو نمود کلام و تصویر نمایش داده می شوند و نیز چگونه استعاره های مفهومی می توانند به عنوان ابزاری مطلوب در جهت رسیدن به اهداف ایدئولوژیکی پیام کاریکاتور های سیاسی به کار گرفته شوند و همچنین پرسش اصلی, به نحوه اثرگذاری تصویرسازی خبری بر روشنگری سیاسی و بررسی میزان زیباشناسی تصاویر در تصویرسازی خبری اشاره دارد. برای رسیدن به اهداف و پاسخ مناسب به پرسش های این پژوهش, از میان کاریکاتورهای سیاسی دوران پهلوی تعدادی که در آن ها پیام سیاسی از طریق نوشتار و تصویر منتقل شده و به طور هدفمند انتخاب شدند و عمدتاً حاوی موضوع مذکور و انعکاس آن به صورت استعاره های سیاسی در نمود تصویری یا در دو نمود نوشتاری و تصویری می باشند. نتیجه حاصل شده را می توان چنین بیان داشت که کاریکاتور سیاسی از باب بالا بردن دانش و شعور سیاسی مردم با توجه به اینکه بر سواد بصری اتکا دارد و در اوایل دوره پهلوی عامه مردم از نعمت سواد خواندن و نوشتن بهره مند نبودند, نقش بسیاری بر روشنگری سیاسی داشته است اما از بعد زیبایی شناختی کاریکاتورهای دوره پهلوی از مرتبه بالایی از هنر برخوردار نبوده و نمی توان کاریکاتور ایران را در مقایسه باهنر نگارگری دوران صفویه یا هنر درباری دوران قاجار و غیره به عنوان مفاخر هنری ایران معرفی نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ماهینی، مسعود، کریمی پور، محمدعلی، و بهشتی نیا، ابراهیم. (1399). بررسی عملکرد تصویرسازی خبری در مطبوعات ایران (با تاکید بر دوران پهلوی دوم). کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. SID. https://sid.ir/paper/900275/fa

    Vancouver: کپی

    ماهینی مسعود، کریمی پور محمدعلی، بهشتی نیا ابراهیم. بررسی عملکرد تصویرسازی خبری در مطبوعات ایران (با تاکید بر دوران پهلوی دوم). 1399. Available from: https://sid.ir/paper/900275/fa

    IEEE: کپی

    مسعود ماهینی، محمدعلی کریمی پور، و ابراهیم بهشتی نیا، “بررسی عملکرد تصویرسازی خبری در مطبوعات ایران (با تاکید بر دوران پهلوی دوم)،” presented at the کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/900275/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button