Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

239
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

70
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مقایسه ی مولفه های خلاقیت در محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی کشور ایران و افغانستان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هدف پژوهش, مقایسه مؤلفه های خلاقیت در محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی کشور ایران و افغانستان از دیدگاه چرخه آموزش خلاقیت پلسک که می تواند زمینه ابتکار, ابداع و تفکر خلاقیت را فراهم نمایند صورت گرفته و روش تحقیق آن از نوع تحلیل محتوای مؤلفه های اصلی بوده است. جامعه آماری این روش کتاب های علوم تجربی کلاس چهارم, پنجم و ششم دوره ابتدایی دو کشور و با توجه به فهرست تحلیل محتوا بر مبنای مؤلفه های چرخه آموزش خلاقیت پلسک تنظیم و در جداول جداگانه طبقه بندی و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های خلاقیت در محتوای برنامه درسی علوم تجربی هردو کشور در بعد آمادگی ذهنی, مؤلفه استخراج مفاهیم, مشاهده هدفمند و انعطاف پذیری, بالاترین میزان دارد و در مراحل تخیل, توسعه و عمل به ترتیب شاخص های خلاقیت کاهش یافته است. همچنین در محتوا تأکید بر حافظه بیشتر و به جنبه های دیگر خلاقیت کمتر توجه صورت گرفته است. به صورت کل محتوای برنامه درسی علوم تجربی کشور ایران 742 و از کشور افغانستان 669 مؤلفه خلاقیت دارد که 87 آن در کتاب کلاس چهارم و 10 مؤلفه در کتاب کلاس ششم در مقایسه با محتوای برنامه درسی علوم تجربی کشور افغانستان و در کلاس پنجم این کشور 24 مؤلفه نسبت به کتاب کلاس پنجم کشور ایران افزایش دارد. رعایت مؤلفه های خلاقیت در تهیه و تدوین برنامه درسی علوم تجربی زمینه فرایند آموزش خلاقیت و پرورش آن فراهم می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالرحیم زی، وحیداله، و عارفی، محبوبه. (1399). مقایسه ی مولفه های خلاقیت در محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی کشور ایران و افغانستان. همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. SID. https://sid.ir/paper/900624/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالرحیم زی وحیداله، عارفی محبوبه. مقایسه ی مولفه های خلاقیت در محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی کشور ایران و افغانستان. 1399. Available from: https://sid.ir/paper/900624/fa

    IEEE: کپی

    وحیداله عبدالرحیم زی، و محبوبه عارفی، “مقایسه ی مولفه های خلاقیت در محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی کشور ایران و افغانستان،” presented at the همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/900624/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا