تربیت تنها روش سلوک انسان در مسیر انسانیت است و این هدف به دست نمی آید جز از راه برنامه ریزی درست در مسیر تبیین اهداف، اصول و شیوه های تعلیم و تربیت از منابع اصل و مورد اطمینان. علی رغم این تربیت انسان دارای بعدهای متفاوتی است که شامل ابعاد فردی، اجتماعی، عاطفی، علمی می باشد. از آنجا که قرآن کریم اصلی ترین منبع تربیت انسان در مسیر تاریخ بوده این پژوهش به دنبال آن است که با دیدگاهی به آیات قرآنی در بعد تربیت فردی به شیوه های اصلی تربیت و رویکردهای تربیتی در این زمینه بپردازد روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی ست که با رجوع به منابع دست اول و منابع کتابخانه ای صورت گرفته است و جامعه آماری پژوهش شامل موارد زیر است: کتاب های موجود در کتابخانه ها و مراکز تحقیقاتی؛ پایان نامه ها، مقالات و نشریات مرتبط با موضوع.