مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

113
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر دیدگاه فرهنگی-اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه های استان قم)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مفهوم سبک زندگی در ادبیات دینی ما مسلمانان, سابقه ای به قدمت قرآن کریم دارد که در روایات و ادعیه و زیارت نامه ها نیز جلوه هایی از آن به وفور دیده می شود. هر چند در جامعه شناسی امروزی, مفهوم سبک زندگی, عمدتاً به الگوی مصرف زمان و سرمایه انسان ها در موضوعات مختلف, اشاره دارد, ولی به نظر می رسد سبک زندگی, مفهومی وسیع تر و جامع تر باشد. نگاه ما به سبک زندگی, با مقوله دین و دینداری, گره خورده است؛ دیندار حقیقی, کسی است که سبک زندگی وی, بر مجموعه ای منسجم از باورها شکل گرفته تا آرمان معینی تحقق یابد. این پژوهش بر مبنای الگوی استاندارد سبک زندگی دانشجویان در چارچوب یک الگوی دینداری که توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال 1390 طراحی و در سطح کشور اجرا شده, انجام گرفته است. این مدل مبنای طراحی و اجرای فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قرار گرفته است که در نوع خود و با وجود اشکالات احتمالی کم نظیر است. در این راستا و برای فهم وضعیت موجود, مطابق مدل پیش گفته, «سبک زندگی دانشجویان» در دانشگاه های دولتی استان قم مورد سنجش قرار گرفت تا علاوه بر آن که این سنجش به تحقق اهداف در اجرای صحیح و دقیق برنامه ها کمک نماید, با تکرار آن و در دست داشتن روند تغییر داده ها این امر محلی برای ارتقای علوم اجتماعی در ایران باشد. در واقع در این پژوهش به سنجش و اولویت بندی ابعاد فرهنگی و اجتماعی الگوی آرمانی دانش آموخته شایسته در بین دانشجویان دانشگاه های قم, پردیس فارابی دانشگاه تهران, و حضرت معصومه "س" پراخته شده است. در بخش کیفی این پژوهش پس از مطالعه کتابخانه ای حول این موضوع فهرستی از شایستگی های فارغ التحصیل مطلوب تهیه شد و بر این اساس, مدل اولیه طراحی گردید, سپس این مدل با تشکیل یک گروه کانونی هشت نفره و روش دلفی مورد ارزیابی و اصلاح قرار گرفت. در بخش کمّی پژوهش که از روش پیمایشی استفاده شده است پس از انجام مطالعات کیفی و اکتشافی, با برگزاری چندین جلسه در ایسپا, براساس پرسشنامه ای استانداردی که بر اساس مدل طراحی و پیشنهاد شده بود و پس از بومی سازی روایی آن نیز تأیید گردیده بود, پرسشنامه نهایی در جامعه هدف توزیع گردید. تعداد نمونه آماری این پژوهش نیز بر اساس فرمول کوکران و جدول کرجسی و مورگان 100 نفر تعیین گردیدکه پس از توزیع وجمع اوری 120پرسشنامه تعداد 101 پرسشنامه مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی ابعاد عبادی و مناسک, سیاسی و اجتماعی الگوی آرمانی دانش آموخته شایسته در بین دانشجویان دانشگاه های قم به ترتیب معادل 73, 68, 67 از 100 می باشد که در واقع بالاتر از متوسط ارزیابی می شود. در پایان هر یک از ابعاد سه گانه مؤلفه ها براساس آزمون های آماری اولویت بندی شدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، علی، عامری شهرابی، محسن، و زارعی، ریحانه. (1400). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر دیدگاه فرهنگی-اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه های استان قم). همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. SID. https://sid.ir/paper/900874/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی علی، عامری شهرابی محسن، زارعی ریحانه. شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر دیدگاه فرهنگی-اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه های استان قم). 1400. Available from: https://sid.ir/paper/900874/fa

    IEEE: کپی

    علی حسینی، محسن عامری شهرابی، و ریحانه زارعی، “شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر دیدگاه فرهنگی-اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه های استان قم)،” presented at the همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/900874/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button