زمینه و هدف: تصویرگری در کتاب آرایی سابقه ای به درازای قرن ها دارد و سیر تکوین و تحول آن در دوران پیش از اسلام و پس از آن به دقت دنبال گردیده و سبک ها و شیوه های گوناگون آن در حد توان مورد بحث قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ادراک بصری و زیبایی شناسی در آثار نگارگری کمال الدین بهزاد است که بر مبنای زیبایی شناسی شکل گرفته است. روش تحقیق: این پژوهش به صورت کاربردی شکل گرفته است. انتخاب روش تحقیقی در این پژوهش براساس اهداف آن، از انواع تحقیقاتی، کاربردیست و به جهت ماهیت کیفی و از نوع توصیفی، تحلیلی می باشد. یافته های پژوهش: زیبایی در اثر هنری به عنوان یکی از عناصر مهم ادراک بصری شناخته می شود. نتایج: نتایج در این پژوهش نشان می دهد ادراک بصری و عناصر که منطبق بر رویداد ها های همان دوره هستند و بر گرفته از سلیقه و تفکر هنرمند هستند کار کرد زیبایی شناسی دارند.