پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی مبتنی بر کلاسهای وارونه در مشغولیت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در درس علوم صورت گرفت. پژوهش از نوع هدف کاربردی واز نظر جمع آوری اطلاعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان دانش آموزان پسرپایه نهم مقطع متوسطه اول شهر جوانرود نمونه ای به حجم هشتاد نفراز دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشغولیت تحصیلی ریو استفاده شد. در این پژوهش برای برسی بهتر تاثیر آموزش الکترونیکی به صورت وارونه برمشغولیت تحصیلی دانش آموزان از چهار نرم افزار ( ام ام بی – استوری لاین – کمتازیا-پاورپوینت ) در آموزش استفاده شد. داده های پژوهش ازطریق شاخص های آمارتوصیفی ( میانگین و انحراف معیار و میانه ) و آمار استنباطی( انالیز واریانس با اندازه گیری مکرر وآنالیز کواریانس و آزمون تعقیبی ل اس دی جهت مقایسه روشهای آموزشی) مورد تجزیه وتحلیل قرا گرفتن. نتایج نشان داد که آموزش الکترونیکی مبتنی بر کلاسهای وارونه در مشغولیت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد. ( 0001 / 0= p )و همچنین در مقایسه ای که بین تاثیرات نرم افزار ها در آموزش صورت گرفت، محتوای آموزشی تولید شده به وسیله نرم افزار پاورپوینت، بیشترین تاثیر را داشت.