مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی اثر ملی گرایی بر معماری دانشگاه های ایران دوره پهلوی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مهم ترین سؤال این تحقیق چگونگی تأثیر ملی گرایی بر معماری بناهای دانشگاهی در دوره پهلوی اول و دوم است لذا سعی شده تا ویژگی ها معماری آن تبیین گردد. در تحقیقِ پیشِ رو, منظور از واژه ی معاصر, بازه ی زمانی از آغاز پهلوی اول (20-1304) تا آخر پهلوی دوم (57-1320) است یعنی دورانِ تحولِ معماریِ ایران که از بسیاری جهات قابل تأمل و تعمق است. در این دوران, برای نخستین بار بناهایی با کاربری هایی جدید ساخته شد که محصول تحولات مدرن جامعه ی جهانی بودند: نظیرِ اداره ی پست, موزه, بانک, راه آهن, دادگستری و. . . . از دیگر سو, این کاربری های نوظهور در کنار میل به جهانی شدن معماری در ایران, نیازمند توجه به طراحیِ ایرانی یا به عبارتی ملی گرایی در عرصه ی معماری بود. بااین همه باید دانست که مبحث ملی گرایی فقط مربوط ملی گرایی معاصر در قالب دیدگاهی سیاسی توانست تعریف جدیدی را در قبال ملی گرایی تاریخی که جایگاهی مداوم در طول تاریخ داشت, ارائه دهد. این تحقیق به روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از روش تحقیق کیفی به تحلیل دانشگاه های بازه زمانی آغاز پهلوی اول تا اواخر دوران پهلوی دوم پرداخته و درنهایت با کمک استنتاج به بیان اصول کلی در ارتباط با تأثیر ملی گرایی بر معماری دانشگاه های دوره پهلوی در ایران می پردازد. پس از بررسیِ میزانِ برآوردِ ملی گرایی در دوره ی پهلویِ اول و دوم, نکاتِ قابل درنگی نیز نمایان می شود که شامل استفاده از الگوهای تکرارشونده معماری در فرم, تزئینات و کیفیت ساخت وساز و مصالح هست. این الگوها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم از فرم, تزئینات و مصالح (نظیر کپی برداری از شکل ستون, پلکان و نقوش تزیینی) بهره جسته اند. در تعریف نشانه های معماری ملی, معماری قبل و بعد اسلام و دوره مدرن ایفای نقش می کنند همچنین ضمن اینکه ویژگی ها معماری دوران خود را نیز بازگو می کردند اشاره غیرمستقیم به عناصر قبل و بعد از اسلام نیز در آن ها دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی رستم، فائزه، و خلیلیان، شاهین. (1400). بررسی اثر ملی گرایی بر معماری دانشگاه های ایران دوره پهلوی. کنفرانس ملی به سوی شهرسازی و معماری دانش بنیان. SID. https://sid.ir/paper/901350/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی رستم فائزه، خلیلیان شاهین. بررسی اثر ملی گرایی بر معماری دانشگاه های ایران دوره پهلوی. 1400. Available from: https://sid.ir/paper/901350/fa

    IEEE: کپی

    فائزه یزدانی رستم، و شاهین خلیلیان، “بررسی اثر ملی گرایی بر معماری دانشگاه های ایران دوره پهلوی،” presented at the کنفرانس ملی به سوی شهرسازی و معماری دانش بنیان. 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/901350/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

    کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button