مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

913
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: سوانح ترافیکی دومین علت مرگ و میر و مصدومیت و نخستین عامل از دست رفتن عمر در ایران است. این مطالعه با هدف شناسایی ویژگی های انسانی مرتبط با وقوع سوانح ترافیکی در استان ایلام انجام شد.مواد و روش ها: داده های مربوط به سوانح ترافیکی استان ایلام طی مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) به روش سرشماری در دوره یک ساله (1391) مورد آنالیز قرار گرفت. این داده ها بر اساس فرم کام 114 و توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی با حضور در صحنه تصادف جمع آوری شده بود. پس از بررسی و آماده سازی, داده ها وارد نرم افزارvol.13 STATA شده و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی, کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش: مجموع 2314 سانحه ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت رانندگانی که دچار سانحه شده بودند 3317 نفر مرد(96.88 درصد) و 107 نفر زن (3.13 درصد) بودند. میانگین سنی رانندگان (36.33±10.83) بود. بیشترین فراوانی تصادفات در گروه سنی 21 تا 30 سال (36.5 درصد) و کمترین در گروه سنی 71 تا 80 سال با (0.3 درصد) بود. بین سن راننده, تحصیلات راننده, استفاده از کمربند ایمنی, گواهینامه رانندگی, علل انسانی و سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت رابطه آماری معنی داری دیده شد (P<0.05). شانس تطبیق شده برای سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت در عدم استفاده از کمربند ایمنی 4.70 برابر بیشتر از استفاده از کمربند ایمنی بود و شانس تطبیق برای سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت در عدم رویت گواهینامه رانندگی 2.9 برابر بیشتر از گواهینامه پایه یک بود (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: آموزش و الزام رانندگان به رعایت قوانین و مقررات رانندگی و استفاده از کمربند ایمنی می تواند در تعدیل حوادث ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت نقش به سزایی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوری جلیلیان، مرضیه، دل پیشه، علی، خورشیدی، علی، و سایه میری، کورش. (1395). بررسی عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال 1391. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 24(4)، 53-60. SID. https://sid.ir/paper/90166/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری جلیلیان مرضیه، دل پیشه علی، خورشیدی علی، سایه میری کورش. بررسی عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال 1391. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1395؛24(4):53-60. Available from: https://sid.ir/paper/90166/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه منصوری جلیلیان، علی دل پیشه، علی خورشیدی، و کورش سایه میری، “بررسی عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال 1391،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 24، no. 4، pp. 53–60، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا