مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,037
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی ارزیابی معلم از عملکرد دانش آموز در دروس ریاضی و علوم با استفاده از آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر به منظور پیش بینی ارزیابی معلم از دانش آموز در دروس ریاضی و علوم توسط آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر انجام شد. آزمون میکر دارای 26 خرده آ‍زمون است که برای اندازه گیری گستره وسیعی از توانایی های شناختی به کار می رود. این آ‍زمون ها مطابق با الگوی هوش گیلفورد هستند. آزمون میکر نیم رخ جامعی از نقاط ضعف و قوت مربوط به توانایی های شناختی را ارایه می کنند که بر اساس آنها می توان مداخلات آموزشی خاصی را جهت افراد اتخاذ کرد.مواد و روش ها: نمونه پژوهش مشتمل بر 60 دانش آموز دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بود. جهت تحلیل آماری داده ها از روش رگرسیون چند متغیری استفاده شد. متغیرهای پیش بین, خرده آزمون های میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم از دانش آموز بود.یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بهترین متغیر پیش بین در درس ریاضی خرده آزمون NSS (تولید همگرای نظام های نمادی) است که 0.32 واریانس ارزشیابی معلمان از درس ریاضی را تبیین می کند. پس از آن خرده آ‍زمون های CMU (شناخت واحدهای معنایی), CSS (شناخت نظام های نمادی) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) به ترتیب, 0.12, 0.05 و 0.4 این واریانس را تبیین می کنند. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بهترین متغیر پیش بین ارزیابی معلم از دانش آموز در درس علوم خرده آ‍زمون ESS (ارزشیابی نظام های نمادی) است و پس از آن خرده آزمون DSR (تولید واگرای روابط نمادی) است که به ترتیب 0.20 و 0.07 واریانس ارزیابی معلمان از درس علوم را تبیین می کنند.بحث و نتیجه گیری: به این ترتیب می توان به کمک آزمون های میکر, از همان سال های دوران ابتدایی استعداد دانش آموزان را در زمینه رشته های تحصیلی شناسایی نمود و نیز با توجه به نقص عملکردی آن ها در آزمون های پیش بین ریاضی و علوم در جهت افزایش توانمندی آنها به طراحی مداخله های به موقع اقدام نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدزاده، جهانشاه، کیخاونی، ستار، و پورمنتی، ساسان. (1388). پیش بینی ارزیابی معلم از عملکرد دانش آموز در دروس ریاضی و علوم با استفاده از آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 17(2)، 8-14. SID. https://sid.ir/paper/90399/fa

    Vancouver: کپی

    محمدزاده جهانشاه، کیخاونی ستار، پورمنتی ساسان. پیش بینی ارزیابی معلم از عملکرد دانش آموز در دروس ریاضی و علوم با استفاده از آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1388؛17(2):8-14. Available from: https://sid.ir/paper/90399/fa

    IEEE: کپی

    جهانشاه محمدزاده، ستار کیخاونی، و ساسان پورمنتی، “پیش بینی ارزیابی معلم از عملکرد دانش آموز در دروس ریاضی و علوم با استفاده از آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 17، no. 2، pp. 8–14، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90399/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button