مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

806
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه بین دو روش رایج بالینی و پرتونگاری در اندازه گیری زاویه انحنای کمر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 6

چکیده

 مقدمه: میزان انحنای کمر یکی از عوامل موثر در ایجاد کمردرد می باشد. روش های مختلفی برای اندازه گیری میزان زاویه انحنای کمر وجود دارد. هدف از این مطالعه, مقایسه اختلاف بین میزان زاویه انحنای کمر در روش اندازه گیری بالینی با خط کش و انعطاف پذیر با میزان این زاویه در کلیشه های پرتونگاری و بررسی دقت این دو روش بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی - تحلیلی مقطعی در سال 1385 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. 112 فرد مبتلا به کمردرد, مراجعه کننده به کلینیک های فیزیوتراپی شهر زاهدان, که دارای کلیشه پرتونگاری نیم رخ کمر بودند, جهت مطالعه انتخاب شدند. میزان درجه زاویه انحنای کمر آنها هم بر روی کلیشه نیم رخ پرتونگاری کمر با استفاده از روش Cobb و هم به روش بالینی با استفاده از خط کش انعطاف پذیر اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 31.6±9 سال بود. میانگین زاویه انحنای کمر در روش بالینی 36±9.7 درجه و در کلیشه پرتونگاری 38.5±9.4 درجه بود میانگین زاویه انحنای کمر روی کلیشه نیم رخ پرتونگاری و با اندازه گیری با روش Cobb همبستگی معناداری (r=0.95) با میانگین این زاویه در اندازه گیری بالینی با خط کش انعطاف پذیر داشت (P<0.0001).بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که کلیشه های نیم رخ کمر ابزار معتبری برای اندازه گیری زاویه انحنای کمر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غیاثی، فاطمه، عالی، ابوالقاسم، اکبری، اصغر، حبیبی نیا، امید، خسروی زرندی، حمید، و افشارپور، سمانه. (1387). مقایسه بین دو روش رایج بالینی و پرتونگاری در اندازه گیری زاویه انحنای کمر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 16(2)، 1-6. SID. https://sid.ir/paper/90500/fa

    Vancouver: کپی

    غیاثی فاطمه، عالی ابوالقاسم، اکبری اصغر، حبیبی نیا امید، خسروی زرندی حمید، افشارپور سمانه. مقایسه بین دو روش رایج بالینی و پرتونگاری در اندازه گیری زاویه انحنای کمر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1387؛16(2):1-6. Available from: https://sid.ir/paper/90500/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه غیاثی، ابوالقاسم عالی، اصغر اکبری، امید حبیبی نیا، حمید خسروی زرندی، و سمانه افشارپور، “مقایسه بین دو روش رایج بالینی و پرتونگاری در اندازه گیری زاویه انحنای کمر،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 16، no. 2، pp. 1–6، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90500/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button