مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,533
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بینامتنیت و معاصرسازی حماسه در «شب سهراب کشان» بیژن نجدی

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 160

چکیده

 نخستین بار ژولیا کریستوا با تکیه بر آرای باختین اصطلاح «بینامتنیت» را مطرح کرد. او مناسبات بینامتنی را موجب رهایی متن ادبی از یک نظام معنایی محدود و متصلب دانست. از آن پس, او و دیگر پساساختارگرایان نظیر رولان بارت, بسیاری از مفاهیم و مبانی مرتبط با مفهوم گفتگومندی و بینامتنیت را بسط دادند. سرانجام, نسل دوم نظریه پردازان بینامتنیت نظیر لوران ژنی و میکائیل ریفاتر, به شکل جدی به کاربست نظریه بینامتنیت به متون ادبی پرداختند. بر اساس نظریات لوران ژنی, بینامتنیتی که در سطح لایه های سطحی متن باقی می ماند, چندان قابل اعتنا نیست و برخلاف آن, نوعی دیگر از بینامتنیت وجود دارد که به ژرفنای ساختاری و مضمونی متن نفوذ می کند. علاوه بر این, میخائیل باختین در مقام دفاع از ادبیات داستانی, به عنوان یک نوع ادبی فاخر, این نوع ادبی را با حماسه مقایسه می کند. به عقیده او, حماسه بازتاب واقعیتی مربوط به گذشته مطلق بوده که فارغ از هر گونه تطور و تحول است, اما رمان بر مبنای اصل صیرورت, واقعیتی به انجام نرسیده را پیش روی خواننده قرار می دهد. در نوشتار حاضر, داستان کوتاه «شب سهراب کشان» از مجموعه «یوزپلنگانی که با من دویده اند», نوشته بیژن نجدی را برای کاربست تلفیقی این دو نظریه برگزیده ایم و در پی پاسخگویی به این پرسش ها هستیم که آیا داستان نجدی توانسته با استفاده از مناسبات بینامتنی به بازسازی گذشته حماسی در متنی از زمان معاصر بپردازد؟ نیز آیا این داستان را می توان به مثابه انتقادی جدی از فضای تک صدایی در ادبیات به شمار آورد؟

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی کوچی، ابراهیم، و رضائیان، محسن. (1394). بینامتنیت و معاصرسازی حماسه در «شب سهراب کشان» بیژن نجدی. متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)، 19(63)، 147-160. SID. https://sid.ir/paper/91090/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی کوچی ابراهیم، رضائیان محسن. بینامتنیت و معاصرسازی حماسه در «شب سهراب کشان» بیژن نجدی. متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)[Internet]. 1394؛19(63):147-160. Available from: https://sid.ir/paper/91090/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم سلیمی کوچی، و محسن رضائیان، “بینامتنیت و معاصرسازی حماسه در «شب سهراب کشان» بیژن نجدی،” متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)، vol. 19، no. 63، pp. 147–160، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/91090/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button