مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

940
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 120

چکیده

 زمینه اعتیاد به اینترنت, پدیده ای است که به فرآیندهای اجتماعی, ارتباطی, شناختی, روانشناختی و هیجانی دانش آموزان آسیب وارد می سازد. این پژوهش در پی آن است که آیا درمان شناختی رفتاری گروهی منجر به بهبود خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت در دوره دوم متوسطه خواهد شد؟ هدف هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت در دوره دوم متوسطه بود. روش روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری پژوهش تمام دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت در دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود که تعداد 40 نفر از دانش آموزانی که واجد ملاک های ورود به پژوهش بودند, به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ, 1996), پرسشنامه خودآگاهی هیجانی (گرنت و همکاران, 2002) و پرسشنامه حل مساله (هپنر, 1988) بود. گروه آزمایش مداخله درمانی شناختی رفتاری گروهی (قاسم زاده نساجی و همکاران, 1389) را نه جلسه 90 دقیقه ای در طی دوماه و نیم به صورت هفته ای یک جلسه در طی دو ماه و نیم دریافت کردند. در حالی که گروه گواه از دریافت این مداخله بی بهره بود. سپس از افراد هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. مرحله پیگیری نیز پس از 45 روز اجرا شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط صورت گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت در مراحل پس آزمون و پیگیری اثر معنادار دارد (0/001>p). نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش به نظر می رسد که با درمان های شناختی رفتاری می توان خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کافی نیا، فاطمه، و فرهادی، هادی. (1399). اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت. مجله علوم روانشناختی، 19(85 )، 111-120. SID. https://sid.ir/paper/92966/fa

    Vancouver: کپی

    کافی نیا فاطمه، فرهادی هادی. اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(85 ):111-120. Available from: https://sid.ir/paper/92966/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کافی نیا، و هادی فرهادی، “اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودآگاهی هیجانی و توانش حل مساله دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 85 ، pp. 111–120، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button