مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,434
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,080
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری برکیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس

صفحات

 صفحه شروع 893 | صفحه پایان 897

چکیده

 زمینه: یکی از اختلالات ناتوان کننده دستگاه عصبی مرکزی, مولتیپل اسکلروزیس است. مزمن بودن بیماری, نداشتن درمان قطعی, و درگیر ساختن بیماران در سن کم, منجر به اختلالات روانشناختی متعددی می شود که از شایع ترین آنها می توان به اضطراب, افسردگی, استرس اشاره کرد که بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارند. هدف: هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس بود. روش: پژوهش حاضر به روش پیش آزمون, پس آزمون با گروه گواه انجام شد. بدین منظور 30 نفر از بیماران زن مبتلا به بیماری ام اس که در زمستان 1395 به کلینیک خصوصی مغز و اعصاب واقع در شهر تهران, مراجعه کردند, به روش در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش آزمون, گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدلشناختی رفتاری, بر اساس برنامه عملی سارا مک نامارا قرار گرفتند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی 29 سؤالی بیماران ام اس استفاده شد. سپس پس از پایان مداخله و نیز 6 ماه بعد داده های پژوهش با استفاده از آزمون طرح آمیخته دو طرفه تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر ارتقا کیفیت زندگی بیماران ام اس مؤثر بود (05/0>p). نتیجه گیری: این بدان معنی است که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر ارتقای کیفیت زندگی این بیماران بیماران اثر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجیلو، مریم، احدی، حسن، صیرفی، محمدرضا، شاه بیگی، سعید، و رفیعی پور، امین. (1397). اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری برکیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس. مجله علوم روانشناختی، 17(72 )، 893-897. SID. https://sid.ir/paper/92970/fa

    Vancouver: کپی

    حاجیلو مریم، احدی حسن، صیرفی محمدرضا، شاه بیگی سعید، رفیعی پور امین. اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری برکیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1397؛17(72 ):893-897. Available from: https://sid.ir/paper/92970/fa

    IEEE: کپی

    مریم حاجیلو، حسن احدی، محمدرضا صیرفی، سعید شاه بیگی، و امین رفیعی پور، “اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری برکیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس،” مجله علوم روانشناختی، vol. 17، no. 72 ، pp. 893–897، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92970/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button