Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

591
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره های مجازی بر اساس نستوهی، هوش معنوی و جنسیت آنان

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 153

چکیده

هوش معنوی بیانگر مجموعه ای از توانایی ها, ظرفیت ها و منابع معنوی می باشد که کاربست آنها در امور مخنلف زندگی از جمله تحصیل می تواند موجب افزایش انطباق پذیری افراد و توانابی آن ها در فعالیت های مختلف شود. بنا بر تحقیقات انجام شده افرادی که هوش معنوی بالاتری دارند در فعالیت های خود نستوه تر, واجد پشتکار, طالب پیشرفت بیشتری می باشند لذا هدف از پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره های مجازی بر اساس نستوهی, هوش معنوی و جنسیت آنان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. نمونة پژوهش شامل 150 نفر از دانشجویان آموزش از راه دور بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش معنوی (کینگ, 2008) و پرسشنامه سنجش نستوهی (بشارتی, 1387) بود. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دهنده رابطه معناداری بین هوش معنوی و نستوهی کلی در دانشجویان با ضریب همبستگی نسبتاً متوسط و در سطح معناداری 97% بود (03/0P≤ و 224/0r = ) همچنین از بین زیرمؤلفه های نستوهی, بعد تعهد و کنترل با هوش معنوی کلی با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 99% (001/P≤ و 30/0r = ) و زیرمؤلفه های مقابله با مشکلات, سجایای اخلاقی و خودآگاهی با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 98% رابطه معناداری داشت (002/P≤ و 251/0r =). در بررسی تفاوت های جنسیتی نیز تفاوت معناداری بین دختران و پسران مشاهده شد و میانگین دختران در هوش معنوی و پسران در نستوهی بالاتر بود. بین جنسیت و نستوهی با پیشرفت تحصیلی هم رابطه معناداری وجود داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برات دستجردی، نگین، عابدینی، یاسمین، و شالباف، عذرا. (1396). پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره های مجازی بر اساس نستوهی, هوش معنوی و جنسیت آنان. مجله علوم روانشناختی، 16(61 )، 138-153. SID. https://sid.ir/paper/92982/fa

    Vancouver: کپی

    برات دستجردی نگین، عابدینی یاسمین، شالباف عذرا. پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره های مجازی بر اساس نستوهی, هوش معنوی و جنسیت آنان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1396؛16(61 ):138-153. Available from: https://sid.ir/paper/92982/fa

    IEEE: کپی

    نگین برات دستجردی، یاسمین عابدینی، و عذرا شالباف، “پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره های مجازی بر اساس نستوهی, هوش معنوی و جنسیت آنان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 16، no. 61 ، pp. 138–153، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92982/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا