مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

430
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

568
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسة ترازهای تحوّلی ادراک خود در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 123

چکیده

 در گسترة پژوهش های رفتاری, بررسی نقش عوامل تحوّلی و شناختی در رفتارهای زورگویانه مطمح نظر بوده است. با وجود این, مطالعه تطبیقی تحوّل ادراک خود در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار صورت نگرفته است. مطالعه حاضر, با هدف مقایسه ترازهای تحوّلی ادراک خود عینی (مفعولی) و ذهنی (فاعلی) در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار تحقق یافته است. در یک طرح علّی مقایسه ای, 120 نفر از نوجوانان به وسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای همراه با سرند کردن انتخاب شدند. پرسشنامه های زورگویی الویوس (1996), مصاحبه ادراک خود و نامگذاری معلمان برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحلیل آماری با آزمون خی دو, حاکی از آن بود که در قلمرو ادراک خود مفعولی رجوع به روان بنه های فیزیکی و فعّال در نوجوانان زورگو بیشتر بوده است (01/0P< و 94/60=χ 2) در ادراک خود فاعلی نیز ترازهای تحوّلی تداوم (43/35= χ 2), تمایز (42/43= χ 2), و اراده (08/9= χ 2) در نوجوانان بهنجار بالاتر از نوجوانان زورگو بوده اند (01/0P<). استلزام های مطالعه از لحاظ نقش تحول ادراک خود در بروز رفتارهای زورگویی از یک سو و طرح برنامه های مداخله ای مبتنی بر زمینه های تحوّلی نوجوانان از سوی دیگر مدنظر هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، مریم، میرنسب، میرمحمود، و فتحی آذر، اسکندر. (1396). مقایسة ترازهای تحوّلی ادراک خود در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار. مجله علوم روانشناختی، 16(61 )، 105-123. SID. https://sid.ir/paper/92984/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی مریم، میرنسب میرمحمود، فتحی آذر اسکندر. مقایسة ترازهای تحوّلی ادراک خود در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1396؛16(61 ):105-123. Available from: https://sid.ir/paper/92984/fa

    IEEE: کپی

    مریم نجاتی، میرمحمود میرنسب، و اسکندر فتحی آذر، “مقایسة ترازهای تحوّلی ادراک خود در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار،” مجله علوم روانشناختی، vol. 16، no. 61 ، pp. 105–123، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92984/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button