Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

991
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

827
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی رویکرد خودآگاهی مبتنی بر معنادرمانی بر مهار کردن خود نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 575 | صفحه پایان 580

چکیده

 زمینه: یکی از مهمترین مسائلی که آموزش و پرورش با آن رو به رو است, مشکلات و چالش های روحی و روانی علاوه بر مشکلات تحصیلی دانش آموزان است. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی رویکرد خودآگاهی مبتنی بر معنادرمانی بر مهار کردن خود نوجوانان دختر بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این تحقیق, دانش آموزان نوجوان دختر 13 تا 18 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1396 بودند. از این جامعه, تعداد 40 نفر از دانش آموزان, 20 نفر به عنوان گروه آزمایش جهت ارائه بسته آموزشی خودآگاهی (مبتنی بر رویکرد معنادرمانی) و 20 نفر به عنوان گروه کنترل, به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهار کردن خود گراسمیک (1993) بود. داده های پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیل کواریانس تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل های آماری نشان داد, عامل بین گروهی برای متغیرهای شتابزدگی, ترجیحات جسمانی, خودمحوری و ابراز خشم معنی دار بود یعنی بین پس آزمون و پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0>p). از مجموع این نتایج نتیجه گرفته شد بسته آموزشی خودآگاهی (مبتنی بر رویکرد معنادرمانی) بر شتابزدگی, ترجیحات جسمانی, خودمحوری و ابراز خشم نوجوانان دختر تأثیر دارد. نتیجه-گیری: با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود روان درمانگران, از آموزش های گروهی خودآگاهی (مبتنی بر رویکرد معنادرمانی) به منظور اصلاح نگرش ها برای تقویت مهار کردن خود که تضعیف آن که جلوی اراده معطوف به معنا را می گیرد, در دختران استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی زاده، فرشته، برجعلی، احمد، شفیع آبادی، عبداله، و فرحبخش، کیومرث. (1397). اثربخشی رویکرد خودآگاهی مبتنی بر معنادرمانی بر مهار کردن خود نوجوانان دختر. مجله علوم روانشناختی، 17(69 )، 575-580. SID. https://sid.ir/paper/93023/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی زاده فرشته، برجعلی احمد، شفیع آبادی عبداله، فرحبخش کیومرث. اثربخشی رویکرد خودآگاهی مبتنی بر معنادرمانی بر مهار کردن خود نوجوانان دختر. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1397؛17(69 ):575-580. Available from: https://sid.ir/paper/93023/fa

    IEEE: کپی

    فرشته کریمی زاده، احمد برجعلی، عبداله شفیع آبادی، و کیومرث فرحبخش، “اثربخشی رویکرد خودآگاهی مبتنی بر معنادرمانی بر مهار کردن خود نوجوانان دختر،” مجله علوم روانشناختی، vol. 17، no. 69 ، pp. 575–580، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93023/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا