Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

750
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

694
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسة رواندرستی و توانمندی های خلق و خو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 301

چکیده

 روانشناسی مثبت, عبارت است از مطالعة علمی عملکرد بهینه انسان. تمرکز روانشناسی مثبت بر این است که زندگی انسان چگونه شکوفا می شود و به پتانسیل هایش می رسد. رواندرستی و توانمندی های خلق و خو از مفاهیم اصلی رویکرد علمی روانشناسی مثبت گرا هستند. مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی رواندرستی و توانمندی های خلق و خو در دانشجویان بود. هدف این پژوهش مقایسة رواندرستی و توانمندی های خلق وخو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. بدین منظور, تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکده های مختلف و رشته های مختلف تحصیلی با روش خوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (: RSPWB-SFریف, 1989) و پرسشنامه ارزش های فعال در عمل (VIA-IS: پترسون و سلیگمن, 2001) استفاده شد. روش تحقیق مطالعه حاضر علی-مقایسه ای است و برای تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. پس از برقراری مفروضه های آزمون, نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفه های رواندرستی و توانمندی های خلق و خو در دانشجویان براساس رشته تحصیلی آنان به طور معناداری متفاوت است (001/0 (P=. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد ماهیت رشته تحصیلی در رواندرستی و توانمندی های خلق و خو دانشجویان نقش داشته باشد, و همان گونه که صفات مثبت شخصیتی در انتخاب رشته تحصیلی نقش دارند, تحت تأثیر رشته تحصیلی نیز قرار می گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    انتظاری شبستر، فائزه، و خادمی، علی. (1397). مقایسة رواندرستی و توانمندی های خلق و خو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی. مجله علوم روانشناختی، 17(66 )، 285-301. SID. https://sid.ir/paper/93040/fa

    Vancouver: کپی

    انتظاری شبستر فائزه، خادمی علی. مقایسة رواندرستی و توانمندی های خلق و خو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1397؛17(66 ):285-301. Available from: https://sid.ir/paper/93040/fa

    IEEE: کپی

    فائزه انتظاری شبستر، و علی خادمی، “مقایسة رواندرستی و توانمندی های خلق و خو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 17، no. 66 ، pp. 285–301، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93040/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا