Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

529
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش برنامة ارتباط بین فردی مربیمحور بر توانش حل مسأله کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 348 | صفحه پایان 363

چکیده

 مشکلات تعاملات اجتماعی و تعارضات بین فردی دانش آموزان با بروز مشکلات رفتاری و عملکرد تحصیلی پایین رابطه دارد. هدف از مطالعة حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسأله بین فردی معلم محور بر بهبود توانش حل مسأله در کودکان پیش دبستانی است. مطالعه به شیوة شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون اجرا شد. تعداد 18 کودک پیش دبستانی به صورت نمونه در دسترس از مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شدند. برنامه حل مسأله بین فردی به صورت گروهی توسط مربیان آموزش دیده اجرا شد. آزمون حل مسأله بین فردی پیش دبستانی-ویرایش دوم به عنوان ابزار ارزیابی استفاده گردید. نتایج تحلیل اندازه گیری مکرر نشان می دهد تفاوت میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در ارائه ی راه حل ها (سیالی) و طبقات مرتبط (انعطاف پذیری) به لحاظ آماری معنادار است (003/0=P) و پاسخ های کلامی (شامل راه حل های غیر مرتبط و تکراری) نیز بعد از مداخله کاهش یافته است (003/0=P). نتایج به این معنی است که برنامه ی مداخله در افزایش توانش حل مساله ی بین فردی کودکان پیش دبستانی مؤثر بوده است. همچنین, در مؤلفه نسبت ارتباط و نسبت فشار تفاوت میانگین ها با وجود عدم معناداری در جهت اهداف پژوهش می باشد (37/0=P). در پایان, درباره ی لزوم آموزش توانش های حل مسأله بین فردی به عنوان راهکاری پیشگیرانه از مشکلات رفتاری و اجتماعی, به ویژه در مقاطع پیش از دبستان و سال های اولیه مدرسه, بحث شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، زمانی، نیره، پورکریمی، جواد، و شیخ محمدی، عباس. (1395). اثربخشی آموزش برنامة ارتباط بین فردی مربیمحور بر توانش حل مسأله کودکان پیش دبستانی. مجله علوم روانشناختی، 15(59 )، 348-363. SID. https://sid.ir/paper/93073/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، زمانی نیره، پورکریمی جواد، شیخ محمدی عباس. اثربخشی آموزش برنامة ارتباط بین فردی مربیمحور بر توانش حل مسأله کودکان پیش دبستانی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1395؛15(59 ):348-363. Available from: https://sid.ir/paper/93073/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، نیره زمانی، جواد پورکریمی، و عباس شیخ محمدی، “اثربخشی آموزش برنامة ارتباط بین فردی مربیمحور بر توانش حل مسأله کودکان پیش دبستانی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 15، no. 59 ، pp. 348–363، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93073/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا