مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

979
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی-رفتاری در مشکلات رفتاری دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 198 | صفحه پایان 219

چکیده

 پژوهشگران قلمرو مطالعاتی روانشناسی بالینی به نقش تأثیرگذار مداخله ای روی آوردهای شناختی-رفتاری براصلاح مشکلات رفتاری نوجوانان تأکید کرده اند. بررسی آموزش مدیریت خشم نیز به عنوان روشی کارآمد در راستای تعدیل مشکلات رفتاری نوجوانان پر اهمیت تلقی می شود. بر این اساس پژوهش حاضر, با هدف تعیین تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد شناختی-رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری دختران نوجوان صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. گروه نمونه شامل 142 دانش آموز دختر نوجوان (دامنه سنی 12 تا 15 سال) بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. برنامه آموزشی مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری در 7 جلسه دوساعته بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. سپس با استفاده از مقیاس مشکلات رفتاری آخنباخ-فرم خودگزارشگری نوجوان (1991), میزان مشکلات رفتاری آزمودنی ها قبل و بعد از کارگاه سنجیده شد. داده های مورد بررسی از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که نمرة گروه آزمایشی در پس آزمون, به طور معناداری (01/0>P) در تمام ابعاد مشکلات رفتاری کاهش چشم گیری داشت. بنابراین نتایج این پژوهش بیانگر این است که برنامه مدیریت خشم با رویکرد شناختی-رفتاری موجب کاهش ابعاد مشکلات رفتاری دختران نوجوان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، و کاکابرایی، کیوان. (1396). تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی-رفتاری در مشکلات رفتاری دختران نوجوان. مجله علوم روانشناختی، 16(62 )، 198-219. SID. https://sid.ir/paper/93141/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، کاکابرایی کیوان. تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی-رفتاری در مشکلات رفتاری دختران نوجوان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1396؛16(62 ):198-219. Available from: https://sid.ir/paper/93141/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، و کیوان کاکابرایی، “تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی-رفتاری در مشکلات رفتاری دختران نوجوان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 16، no. 62 ، pp. 198–219، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93141/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button