Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,044
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

734
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انقلاب مشروطیت و اعتراض علیه جایگاه آموزشی و تربیتی زنان (1285-1287)

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 189

چکیده

 ساختار آموزش در دوره قاجار به صورت سنتی و بر اساس نوعی قرائت از اصول مذهبی بود. سه مولفه اساسی روند تغییر در ساختار آموزشی در حوزه جنسیت زنانه را رقم زد: الف) توجه دانش آموختگان اروپایی و روشنفکران دو دهه واپسین سلطنت ناصری به مساله «آموزش» زنان, ب) تاسیس مدارس دخترانه توسط میسیونرهای مذهبی آمریکایی, انگلیسی و فرانسوی در ایران, ج) طرح مفهوم برابری در انقلاب مشروطیت. واقعیت امر این است که توانمندسازی زنان یکی از دغدغه ها و کنش های اصلی روشنفکران مشروطه خواه بود, از آنجایی که روابط اجتماعی دوره قاجار اجازه طرح مساله برابری در حوزه زنان را نمی داد, اندیشیدن و کاربست مفاهیم دینی و اجتماعی در حوزه های آموزشی و بهداشتی می توانست تغییرات اولیه را در نگاه به مساله جنسیت زنانه به وجود آورد. بنابراین توجه به بهبود موقعیت اجتماعی زن ایرانی و نفع همگانی حاصل از آن, به یکی از مسائل مشروطه خواهان در حوزه زنان تبدیل شد. با این حال, تغییر در سنت ها اجتماعی, باعث واکنش شدید حامیان گفتمان سنتی بر سر موضوع آموزش زنان و تاسیس مدارس دخترانه شد, بر همین مبنا کشمکش ها بسیاری صورت گرفت که در محافل گوناگون نظیر مجلس, دولت, انجمن های شهری, جراید و غیره تبلور یافت. در واقع طرح مفاهیم اصلی مشروطیت نظیر آزادی, قانون و برابری, که به نوعی با مساله زنان نیز پیوند یافت, نقطه کانونی تعارض بین گفتمان های سنت و تجدد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیطرفان، محمد، یزدانی، سهراب، مفتخری، حسین، و فلاح توتکار، حجت. (1396). انقلاب مشروطیت و اعتراض علیه جایگاه آموزشی و تربیتی زنان (1285-1287). فصلنامه علوم اجتماعی، -(79 )، 159-189. SID. https://sid.ir/paper/93332/fa

    Vancouver: کپی

    بیطرفان محمد، یزدانی سهراب، مفتخری حسین، فلاح توتکار حجت. انقلاب مشروطیت و اعتراض علیه جایگاه آموزشی و تربیتی زنان (1285-1287). فصلنامه علوم اجتماعی[Internet]. 1396؛-(79 ):159-189. Available from: https://sid.ir/paper/93332/fa

    IEEE: کپی

    محمد بیطرفان، سهراب یزدانی، حسین مفتخری، و حجت فلاح توتکار، “انقلاب مشروطیت و اعتراض علیه جایگاه آموزشی و تربیتی زنان (1285-1287)،” فصلنامه علوم اجتماعی، vol. -، no. 79 ، pp. 159–189، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا