مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

921
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینه ی پژوهشی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 هدف: مقاله ی حاضر به بررسی مفهوم خودکارآمدی به عنوان سازه ی روانشناختی مهم و تأثیرگذاری در رفتار انسانی و نیز «نظریه ی شناختی-اجتماعی» و ارتباط آن با مفهوم سواد اطلاعاتی, به عنوان یکی از پیش نیازهای اساسی زندگی در جامعه ی اطلاعاتی و فرایند یادگیری مدرن و مادام العمر می پردازد. روش شناسی: مرور ادبیات موجود در رشته های روانشناسی, آموزش و پرورش, ارتباطات, جامعه شناسی, علم اطلاعات و علوم رایانه. یافته ها: خودکارآمدی شاید بر میزان علاقه, تلاش, پشتکار, لذت, خودتنظیمی و در نهایت عملکرد فرد, تأثیر مطلوبی داشته باشد و به عنوان یکی از عوامل شایستگی اجتماعی, شایستگی شبکه ای, موفقیت, رضایتمندی تحصیلی و کاری و غلبه بر ترس هایی مانند ترس های اجتماعی و ترس از فناوری نقشی جدی ایفا کند. سواد اطلاعاتی به عنصری درونی مانند خودکارآمدی موکول و مشروط می شود. در برخی پژوهش ها, خودکارآمدی بالاترین و بیشترین همبستگی و تأثیر را بر رفتار جست وجوی اطلاعات داشته است که اهمیت بسیار آن را نشان می دهد. خودکارآمدی سواد اطلاعاتی با عواملی مانند سن, جنسیت, سطح تحصیلات, پایه ی تحصیلی, تجربه, آموزش, دانش زبان انگلیسی و شغل ارتباط مستقیم دارد. خودکارآمدی سواد اطلاعاتی در کشور ترکیه بیش از سایر کشورها بررسی شده است. اصالت/ ارزش: مفهوم خودکارآمدی که از سوی برجسته ترین و پراستنادترین روانشناس زنده ی دنیا و چهارمین روانشناس تاریخ این علم, یعنی آلبرت بندورا ارائه شد, نقشی اساسی در سواد اطلاعاتی ایفا می کند که متأسفانه در ادبیات علم اطلاعات در زبان فارسی درباره ی آن بررسی کافی نشده است. مقاله ی حاضر اولین مقاله ی فارسی محسوب می شود که به صورت مروری به بررسی نقش خودکارآمدی در سواد اطلاعاتی و اطلاع جویی اختصاص می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورز، حمید، شعبانی، علی، و فهیم نیا، فاطمه. (1394). خودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینه ی پژوهشی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)، 49(1 )، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/93454/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورز حمید، شعبانی علی، فهیم نیا فاطمه. خودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینه ی پژوهشی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)[Internet]. 1394؛49(1 ):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/93454/fa

    IEEE: کپی

    حمید کشاورز، علی شعبانی، و فاطمه فهیم نیا، “خودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینه ی پژوهشی،” تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)، vol. 49، no. 1 ، pp. 1–22، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93454/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button