مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,021
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: کنش های اجتماعی زنان و دختران نسبت به حجاب و رابطه آن با مصرف اینترنت و ماهواره (عنوان عربی: تفاعلات النساء والفتیات الاجتماعیة تجاه الحجاب و علاقته باستخدام الإنترنت والأقمار الصناعیة)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 82

چکیده

 چکیده فارسی:مقاله حاضر, حجاب را به عنوان نوعی کنش در نظر گرفته و به بررسی آن در قالب 4 نوع سبک کنشی مطابق با نظریه وبر می پردازد. امروزه, به ویژه تحت تاثیر اینترنت و ماهواره, در نگرش سنتی نسبت به حجاب, تغییراتی رخ داده است. بر این اساس سوال اصلی این تحقیق این است که آیا در نتیجه این تغییرات, انگیزه اصلی زنان و دختران در رد و یا قبول حجاب مطابق با نظریه وبر, بر چه سبک کنش اجتماعی استوار است؟ جامعه آماری تحقیق حاضر را دختران و زنان ساکن در سه منطقه تهران (2, 10 و 18) تشکیل می دهد که 358 نفر به عنوان نمونه تحقیق با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد مهمترین سبک کنش اجتماعی موثر در رعایت حجاب, کنش ارزشی دینی بوده و سبک موثر در رد آن, کنش ارزشی سکولار است. همچنین نتایج نشان می دهند که مصرف ماهواره و اینترنت در سبک کنش ارزشی (دینی و سکولار) موثرند؛ بدین ترتیب که با افزایش ساعات مصرف با هدف تفریح و سرگرمی, کنش دینی نسبت به حجاب, کاهش و کنش ارزشی سکولار نسبت به آن افزایش می یابد.   چکیده عربی:یهدف هذا المقال لاستعراض الحجاب کتفاعل وفقا لنظریة ویبر یوفر, فی اطار 4 أنواع من أسالیب ال تفاعل. و قد حدثت الیوم, و خاصة فی ظل تأثیر الإنترنت والمحطات التلفزیونیة الفضائیة, بعض التغییرات فی الموقف التقلیدی تجاه الحجاب. وفقا لذلک, فإن السؤال الرئیسی الذی یطرح نفسه فی هذاالبحث هو: إذا کانت النساء والفتیات قد تأثرت بهذه التغیرات, فعلی أی نوع من أسالیب التفاعل الاجتماعی یستند دافعهن الرئیسی فی رفض الحجاب أو قبوله وفقا لنظریة ویبر؟ تم اختیار دراسة السکان من النساء والفتیات اللاتی یعشن فی طهران (2, 10, 18), الذی یضم 358 الموضوعات البحثیة باستخدام العینة الطبقیة. تبین النتائج أن الحجاب عند مستویات معتدلة هو (50.3). اسلوب التفاعل الاجتماعی الأهم التی تؤثر علی اعتبار الحجاب, هو التفاعل القیمی الدینی والأسلوب المؤثر فی الرفض هو االتفاعل لقیم العلمانی. أظهرت النتائج أیضا أن لاستخدام الأقمار الصناعیة و الإنترنت تأثیر علی اسلوب التفاعل القیمی (دینیا کان أو علمانیا), حیث أن الزیادة فی ساعات الترفیه, و الأنشطة فی الفضائیات تؤدی إلی انخفاض التفاعل الدینی و ارتفاع التفاعل العلمانیة تجاه الحجاب.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستگارخالد، امیر، محمدی، میثم، و نقی پورایوکی، سحر. (1391). عنوان فارسی: کنش های اجتماعی زنان و دختران نسبت به حجاب و رابطه آن با مصرف اینترنت و ماهواره (عنوان عربی: تفاعلات النساء والفتیات الاجتماعیة تجاه الحجاب و علاقته باستخدام الإنترنت والأقمار الصناعیة). مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، 14(56 (گروه اجتماعی))، 7-82. SID. https://sid.ir/paper/93976/fa

    Vancouver: کپی

    رستگارخالد امیر، محمدی میثم، نقی پورایوکی سحر. عنوان فارسی: کنش های اجتماعی زنان و دختران نسبت به حجاب و رابطه آن با مصرف اینترنت و ماهواره (عنوان عربی: تفاعلات النساء والفتیات الاجتماعیة تجاه الحجاب و علاقته باستخدام الإنترنت والأقمار الصناعیة). مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)[Internet]. 1391؛14(56 (گروه اجتماعی)):7-82. Available from: https://sid.ir/paper/93976/fa

    IEEE: کپی

    امیر رستگارخالد، میثم محمدی، و سحر نقی پورایوکی، “عنوان فارسی: کنش های اجتماعی زنان و دختران نسبت به حجاب و رابطه آن با مصرف اینترنت و ماهواره (عنوان عربی: تفاعلات النساء والفتیات الاجتماعیة تجاه الحجاب و علاقته باستخدام الإنترنت والأقمار الصناعیة)،” مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، vol. 14، no. 56 (گروه اجتماعی)، pp. 7–82، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93976/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button