مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

494
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 117

چکیده

 در دنیای امروز نوآوری های تکنولوژیک با توجه به پارادایم اینترنت فرامکانی و فرازمانی سیستم های هوشمند و راه حل های هوشمندی هستند که شخصی, پاسخگو, تعاملی و سازگار و همچنین به عنوان در هر زمان در دسترس هستند. دانشگاه هوشمند به عنوان "پلت فرم است که داده های بنیادی را فراهم می کند که منجر به تجزیه و تحلیل و بهبود آموزش و محیط یادگیری می شود. از این رو در این پژوهش به تدوین و اعتباریابی الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی در دانشگاه ها پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع آمیخته (ترکیبی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای تحلیل محتوی موضعی و با انجام مصاحبه با خبرگان موضوع, به استخراج ابعاد, مولفه ها و شاخص های هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی, با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های مرحله کیفی و بر اساس داده های آن-که 175 پرسشنامه معتبر بود-به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی دارای 5 بعُد و 29 مولفه است. این ابعاد شامل بعُدِ «فناوری های هوشمندتر», « شایستگی هوشمندتر», « فرایندهای هوشمندتر», «استاندارهای ممتازی » و «کیفیت سازمانی (نهادی)» می باشند. یافته های بخش کمّی نیز نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی, بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 3/0 بود. شاخص های نیکویی برازش الگو نیز نشان داد که الگوی ساختاری استخراج شده از بخش کیفی, برازش مناسبی با داده های جامعه آماری دارد. به طوری که مقدار شاخص کای دوی-نسبی یعنیX^2/df کمتر از 3 و مقادیر شاخص برازش اصلاح شده(AGFI) و شاخص برازش تطبیقی(CFI) نیز بالای 7/0 بودند. همچنین مقدار ریشه میانگین مربعات خطا (RMSEA) نیز کوچکتر از 1/0 بود. همچنین مولفه ها و شاخص های الگوی برآمده از زمینه تحقیق, پایایی (میزان آلفای کرونباخ) مناسبی در الگوی مذکور داشتند و می توان گفت که الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلیجانی مقدم، سپیده، محمدخانی، کامران، قورچیان، نادرقلی، و محمدداوودی، امیرحسین. (1399). تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 13(1 )، 103-117. SID. https://sid.ir/paper/950154/fa

    Vancouver: کپی

    گلیجانی مقدم سپیده، محمدخانی کامران، قورچیان نادرقلی، محمدداوودی امیرحسین. تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران[Internet]. 1399؛13(1 ):103-117. Available from: https://sid.ir/paper/950154/fa

    IEEE: کپی

    سپیده گلیجانی مقدم، کامران محمدخانی، نادرقلی قورچیان، و امیرحسین محمدداوودی، “تدوین و تبیین الگویی برای هوشمندترسازی دانشگاه ها با تراز جهانی،” مطالعات توسعه اجتماعی ایران، vol. 13، no. 1 ، pp. 103–117، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950154/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button