رسیدن به توسعه پایدار روستایی، بدون تغییر نگرش و تحول فکری و فرهنگی در کشور امکان پذیر نخواهد شد، مگر اینکه آموزش های همه جانبه در حوزه های مختلف مشاغل موجود در روستاها و همینطور سبک های مختلف فرآیند آموزش در جهت توسعه نیروی انسانی فراهم گردد. از طرفی نیز موقعیت های فراگیر آن به خوبی تشخیص داده شود و هماهنگی های لازم بین آموزش های رسمی و غیر رسمی که به عنوان دو جزء اصلی و زمینه ساز یادگیری و توسعه محسوب می شوند انجام پذیرد. هدف پژوهش حاضر در این تحقیق، بررسی آثار و نقش دوره های آموزش غیر رسمی در توسعه پایدار مناطق روستایی دهستان احمد آباد از توابع شهرستان تکاب است. روش تحقیق در این پژوهش از ترکیب روش های اسنادی و پیمایشی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از تکنیک مصاحبه حضوری مستقیم و تکمیل پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق ساکنان شش روستای دهستان احمد آباد، بر حسب قواعد نمونه گیری تصادفی انجام پذیرفته است. برای تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها از آزمون های t تک نمونه ای و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد در مدل برازش رگرسیونی، ضریب تعیین برابر با (0. 843)، و در سطح 99 درصد معنادار بوده است که نشان دهنده ی تاثیر مثبت آموزش های غیر رسمی بر ابعاد متغیرهای مستقل تحقیق می باشد. مقادیر ß در ابعاد اقتصادی (776)، اجتماعی (0. 177)، زیست محیطی (0. 058) می باشد.