مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره اول و دوم متوسطه بر اساس رویکرد مدل سازی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 44

چکیده

 در سند برنامه درسی ملی, بر نقش مدل سازی در آموزش ریاضی مدرسه ای تاکید شده است و همچنین در مقدمه شش کتاب ریاضی دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه بیان شده که کتاب درسی در راستای سند برنامه درسی ملی تالیف شده است. هدف اصلی مطالعه حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره اول و دوم متوسطه در جهت میزان استفاده از رویکرد مدل سازی و کاربرد می باشد. برای این کار از چارچوب نظری رفیع پور در حوزه مدل سازی و کاربرد استفاده گردید. همه ی تمرین های کتابهای ریاضی دوره اول متوسطه و دوم متوسطه (رشته تجربی) به عنوان واحد تحلیل (912 تمرین) بر اساس چارچوب نظری رفیع پور, مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان داد که هیچ یک از تمرین های این شش کتاب جزو مقوله های «زمینه مدار غیر عاقلانه» و «مدل سازی» قرار ندارند. در همه کتاب های مورد بررسی بیشترین فراوانی مربوط به مقوله «بدون زمینه» بود که ناظر به مسایل مطرح شده در دنیای ریاضی هستند. در این میان کمترین سهم مربوط به مقوله «مسایل زمینه مدار مستقل از زمینه» بود. در بین کتاب های درسی مورد بررسی, کتاب ریاضی پایه نهم بیشترین تعداد سوالات بدون زمینه را داشته, یعنی در این کتاب, کمترین تعداد مسایل «دنیای واقعی» بوده است. کتاب درسی ریاضی در پایه دهم, بیشترین مسایل «کاربرد استاندارد» را دارا بود, که نشان می دهد در این کتاب, به دنیای واقعی, توجه بیشتری شده است. در پایان, بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه, پیشنهاد شد از ایده های زندگی واقعی برای گنجانیدن مسایل مدل سازی در کتاب های درسی ریاضی مدرسه ای استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیع پور، ابوالفضل، و مولایی، ریحانه. (1399). تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره اول و دوم متوسطه بر اساس رویکرد مدل سازی. پژوهش در آموزش ریاضی، 1(1 )، 29-44. SID. https://sid.ir/paper/950268/fa

    Vancouver: کپی

    رفیع پور ابوالفضل، مولایی ریحانه. تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره اول و دوم متوسطه بر اساس رویکرد مدل سازی. پژوهش در آموزش ریاضی[Internet]. 1399؛1(1 ):29-44. Available from: https://sid.ir/paper/950268/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل رفیع پور، و ریحانه مولایی، “تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره اول و دوم متوسطه بر اساس رویکرد مدل سازی،” پژوهش در آموزش ریاضی، vol. 1، no. 1 ، pp. 29–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button