Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    105
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

تحقیقات نشان می دهند که امروزه نظام های ارزیابی به ویژه ارزیابی پویا از جایگاه ویژه ای در عرصه ی آموزش برخوردارند و به عنوان یک رویکرد نوین در نقش مکملِ نظام آموزشی و بهبود کیفیت تدریس، مؤثر می باشند. هدف از این مطالعه، ارزیابی توانایی دانشجویان در ارتباط با کاربرد یک قضیه مشتق در حل مسأله ریاضی از طریق ارزیابی قلم – کاغذی و ارزیابی پویا مبتنی بر بازخورد، می باشد. سؤال ارزیابی بر اساس مدل مژیا راموس و همکاران (2011) طراحی گردید. 35 نفر از دانشجویان در یکی از دانشگاه های دولتی کشور به طور داوطلبانه در این مطالعه حضور داشتند. نتیجه این بررسی نشان می دهد که اغلب دانشجویان در اِعمال شرایط قضیه در حل مسأله ی مورد نظر، عملکرد موفقی در ارزیابی قلم– کاغذی نداشته اند و عملکرد آن ها در ارزیابی پویا بهتر از ارزیابی قلم – کاغذی بوده است. طبق مصاحبه ای که با برخی از دانشجویان انجام گرفت، دانشجویان بر این باور بودند که دریافت بازخوردها در مسیر ارزیابی پویا بر نحوه عملکرد آن ها مؤثر بوده و این نوع ارزیابی برای آن ها جنبه ی یادگیری نیز داشته است. لذا بر اساس یافته های بدست آمده از مطالعه ی حاضر، می توان ادعا نمود که در این مطالعه، ارزیابی پویا نسبت به ارزیابی قلم – کاغذی، قابلیت بررسی توانایی دانشجویان و آموزش مؤثر برای بهبود عملکرد آن ها در ارتباط با موضوع مورد نظر را داشته است و پیشنهاد می گردد که در ارتباط با موضوعات دیگر در ریاضیات، کارایی ارزیابی پویا در عملکرد یادگیرندگان، مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 105

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    15-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    978
  • دانلود: 

    923
چکیده: 

این مقاله با هدف بررسی کا رگروهی ومولفه های آن بر یادگیری درس ریاضی دانش آموزان در مقطع متوسطه دوره اول به نگارش در آمده است. در این راستا متناسب با ادبیات وپیشینه موجود نسبت به طراحی مدل اولیه مفهومی تحقیق اقدام گردید وسپس تحقیق حاضرکه از نظر هدف کاربردی وبه لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد، به انجام رسید. جامعه آماری این تحقیق 4992 است که شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول منطقه 8 تهران می گردد. ونمونه آماری براساس جدول مورگان بالغ بر 351 نفر انتخاب گردید، روش نمونه گیری نیز تصادفی خوشه ای می باشد. در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد یادگیری مشارکتی استیفان و یادگیری ریاضی طالبی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون و نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که تاثیر متغیر پویایی های گروهی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دبیرستان معنی دار و مستقیم است. تاثیر متغیر انجام کارروی پروژه بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دبیرستان معنی دار و مستقیم است. همچنین نتایج نشان داد که تاثیر متغیر بازخورد گروه بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دبیرستان معنی دار و مستقیم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 923 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    684
چکیده: 

در سند برنامه درسی ملی، بر نقش مدل سازی در آموزش ریاضی مدرسه ای تاکید شده است و همچنین در مقدمه شش کتاب ریاضی دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه بیان شده که کتاب درسی در راستای سند برنامه درسی ملی تالیف شده است. هدف اصلی مطالعه حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره اول و دوم متوسطه در جهت میزان استفاده از رویکرد مدل سازی و کاربرد می باشد. برای این کار از چارچوب نظری رفیع پور در حوزه مدل سازی و کاربرد استفاده گردید. همه ی تمرین های کتابهای ریاضی دوره اول متوسطه و دوم متوسطه (رشته تجربی) به عنوان واحد تحلیل (912 تمرین) بر اساس چارچوب نظری رفیع پور، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان داد که هیچ یک از تمرین های این شش کتاب جزو مقوله های «زمینه مدار غیر عاقلانه» و «مدل سازی» قرار ندارند. در همه کتاب های مورد بررسی بیشترین فراوانی مربوط به مقوله «بدون زمینه» بود که ناظر به مسایل مطرح شده در دنیای ریاضی هستند. در این میان کمترین سهم مربوط به مقوله «مسایل زمینه مدار مستقل از زمینه» بود. در بین کتاب های درسی مورد بررسی، کتاب ریاضی پایه نهم بیشترین تعداد سوالات بدون زمینه را داشته، یعنی در این کتاب، کمترین تعداد مسایل «دنیای واقعی» بوده است. کتاب درسی ریاضی در پایه دهم، بیشترین مسایل «کاربرد استاندارد» را دارا بود، که نشان می دهد در این کتاب، به دنیای واقعی، توجه بیشتری شده است. در پایان، بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، پیشنهاد شد از ایده های زندگی واقعی برای گنجانیدن مسایل مدل سازی در کتاب های درسی ریاضی مدرسه ای استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 684 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غلامی محمدجواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    715
  • دانلود: 

    863
چکیده: 

یکی از جذاب ترین دستاوردهای اصلاح ریاضیات مربوط به نقش اصلی معلم ریاضیات در ایجاد تغییر در برنامه درسی است. تلاش های اخیر برای تغییر برنامه درسی ریاضیات مدرسه دوباره آن درس قدیمی را کشف می کند: معلم کلید تغییر است. درنتیجه، وقتی معلمان با استدلال هایی برخلاف تغییر جهت برنامه درسی روبرو می شوند، برای آن ها مهم است که تغییرات پیشنهادی را تحلیل و بحث کنند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تغییرات برنامه درسی ریاضی در دوره ابتدایی و دلایل آن برای تغییر کتب درسی این دوره انجام شده است. برای انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و برای گردآوری داده ها از مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شده است. تعداد اعضای نمونه در این پژوهش 10 نفر معلم متخصص در آموزش ریاضی ابتدایی بوده اند که به سه سؤال موردنظر پژوهش پاسخ داده اند. دلایل تغییر برنامه درسی جدید ریاضی دوره ابتدایی چیست؟ رویکردهای حاکم بر این برنامه و شاخص های تغییر در کتب درسی دوره ی ابتدایی کدام اند؟ و چگونگی واکنش معلمان نسبت به این برنامه و اقبال آنان به این برنامه به چه میزان است؟ پاسخ داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 715

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 863 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خیاط قیاسی پروین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش "راهبردهای خودکارآمدی" کلاس-محور در افزایش خودکارآمدی ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پرداخته است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه های شهر اهواز است. نمونه گیری شامل انتخاب تصادفی 24 دبیرستان و گماردن آن ها به دو گروه آزمایشی و گواه می باشد. دانش آموزان هدف (دارای خودکارآمدی ریاضی پایین) بر اساس مقیاس خودکارآمدی ریاضی انتخاب شدند. ابزارهایی مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه خودکارامدی ریاضی (جانسون، 2008)، مقیاس خودکارآمدی ریاضی (لیو و کویرالا، 2009)، پرسشنامه خودکارآمدی معلم (شوارزر و همکاران، 1999) و آزمون ریاضی معلم ساخته. قبل از مداخله، دبیران ریاضی گروه های آزمایشی و گواه، دانش آموزان را از نظر توانایی ریاضی درجه بندی کردند. طرح پژوهش آزمایشی میدانی می باشد. دبیران گروه آزمایشی در مورد "راهبردهای خودکارآمدی" 12 جلسه آموزش دیدند. پس از اتمام دوره آموزشی، دبیران، راهبردهای خودکارآمدی را به مدت2 ماه در کلاس درس به کار گرفتند. دانش آموزان در دو نوبت (پیش آزمون و پس آزمون) ارزشیابی شدند. از روش تحلیل آماری الگوسازی خطی سلسله مراتبی (HLM) استفاده شد. نتایج نشان داد، مداخله، موجب افزایش خودکارآمدی و عملکرد ریاضی دانش آموزان شده است. همچنین، پس از کنترل اثر معنی دار مداخله، پس آزمون ها در بین کلاس ها متفاوت بودند. به نظر دبیران ریاضی گروه آزمایشی، راهبردهای خودکارآمدی را بسیار مفید، آموزنده و نو بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد و شناسایی ناهماهنگی روش-پاسخ در سوالات ریاضی در حیطه های محتوایی مختلف بود. طرح پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. نمونه پژوهش را 957 نفر از دانش آموزان پایه چهارم دبستان های سمنان که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، تشکیل می دادند. ابزار پژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی محقق ساخته بود. یافته ها نشان داد که عملکرد دانش آموزان در سطوح دانش و کاربرد بهتر از درک و فهم بود. در حیطه های محتوایی زاویه و تقسیم، عملکرد بهتری نسبت به حیطه های دیگر مشاهده شد. عملکرد دانش آموزان پسر در سه سطح شناختی برتر از دختران بود. در 40 درصد حیطه های محتوایی، درصد دانش آموزانی که با روش درست، پاسخ غلط داده اند، دست کم در 2 سوال بیش از 50 درصد بود. استفاده از راهبردهای فراشناختی برای کاهش ناهماهنگی روش – پاسخ می تواند راهبرد موثری باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button