مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

256
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

504
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش اندیشه برای کودکان در ادبیات داستانی معاصر مصر (مطالعه ی موردی: «تاجربغداد» اثر کامل کیلانی: براساس نظریه ی لبپمن)

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 121

چکیده

داستان «تاجر بغداد» اثر کامل کیلانی( 1897-1959م ) نویسنده و اندیشمند معاصر مصری است. کیلانی در این اثر, داستان و عناصر داستانی را ابزاری برای آموزش اندیشه و فلسفه برای کودکان به-کارگرفته است. در این پژوهش توصیفی-تحلیلی, هدف اساسی آن است تا با بهره گیری از مؤلفه های متیولیپمن, این مؤلفه های اندیشه ورزی را ضمن بررسی شیوه بازخوانی این داستان کهن در این اثر داستانی معاصر تحلیل نماید. برنامه فلسفه برای کودکان که بنیان گذار آن لیپمن است, در صدد است تا به وسیله داستان, نیاز اساسی مخاطبان خردسال را که همان آموزش اندیشه, استدلال, نقد, پرسش از چیستی و چرایی پدیده ها, آموزش استفاده از آموخته ها در زمان و مکان مناسب, دریافت پاسخ پس از تأمل و اندیشه, درک ارتباط منطقی بین پدیده ها است, پاسخ دهد. او به وسیله داستان, کودکان و نوجوانان را از نقدناپذیری, مطلق گرایی و عدم توجه به آراء دیگران پرهیز می دهد. کودکان در فرآیند داستان یاد می گیرند که فرضیه ها را به چالش بکشند و استدلال ها را بیازمایند و به دنبال حقایق باشند. یافته های پژوهش, بیانگر این است که کیلانی تلاش می کند تا سبک و محتوای این داستان را در مسیر آموزش تفکر خلّاق و انتقادی طرح نماید. او در این داستان با استفاده از بازی و به شیوه ی گفت وگو, داستان را به جلو رانده است. کودکان در این داستان, دارای شخصیت مستقل هستند. قضاوت قاضی را به چالش می کشند و یا بهره گیری از استدلال های منطقی, حقیقت را اثبات می کنند. در حقیقت, میان سبک داستان نویسی کیلانی و نظریه ی لیپمن, نوعی اشتراک و همسویی دیده شده است. هردو, داستان را اساس آموزش قرار داده و مسائل اساسی زندگی را در قالب داستان مطرح و به چالش می کشند و کودکان با استفاده از نقش آفرینی, نحوه ی استدلال, به چالش کشیدن, مفهوم سازی و تفکر انتقادی گام در مسیر اندیشه ورزی برمی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی طالمی، سیده زهرا، و زینی وند، تورج. (1400). آموزش اندیشه برای کودکان در ادبیات داستانی معاصر مصر (مطالعه ی موردی: «تاجربغداد» اثر کامل کیلانی: براساس نظریه ی لبپمن). زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 13(2 (پیاپی 25) )، 104-121. SID. https://sid.ir/paper/950978/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی طالمی سیده زهرا، زینی وند تورج. آموزش اندیشه برای کودکان در ادبیات داستانی معاصر مصر (مطالعه ی موردی: «تاجربغداد» اثر کامل کیلانی: براساس نظریه ی لبپمن). زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1400؛13(2 (پیاپی 25) ):104-121. Available from: https://sid.ir/paper/950978/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهرا حسینی طالمی، و تورج زینی وند، “آموزش اندیشه برای کودکان در ادبیات داستانی معاصر مصر (مطالعه ی موردی: «تاجربغداد» اثر کامل کیلانی: براساس نظریه ی لبپمن)،” زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 13، no. 2 (پیاپی 25) ، pp. 104–121، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950978/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button