مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

256
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل سازی روابط بین تغییرات مکانی-زمانی حجم ترافیک و غلظت آلاینده ی PM2. 5 بر پایه مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) و معکوس فاصله وزنی (IDW)، مطالعه موردی: کلانشهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف غلظت بالای PM2. 5 مسبب اکثر روزهای ناسالم هوای تهران طی سال های اخیر بوده است؛ به همین منظور مطالعه حاضر با هدف تحلیل فضایی-زمانی حجم ترافیک و ارتباط آن با غلظت آلاینده ی PM2. 5 در کلانشهر تهران طی سال های 1397-1394 با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) انجام شد. روش کار در این مطالعه از مدل درون یابی معکوس فاصله وزنی (IDW) Inverse Distance Weighting برای پیش بینی و پهنه بندی غلظت آلاینده ی PM2. 5 و حجم ترافیک استفاده شد. همچنین از مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی Geographically Weighted Regression (GWR) برای میزان ارتباط غلظت آلاینده PM2. 5 و حجم ترافیک در نواحی مختلف کلانشهر تهران طی چهار سال متوالی (1394-1397) استفاده شده است. نتایج نتایج حاصل از پهنه بندی غلظت آلاینده PM2. 5 و حجم ترافیک نشان داد که نواحی جنوب و جنوب غرب بیشترین غلظت آلاینده PM2. 5 (میانگین سالانه بیش از μ g/m3 40) و نواحی شرقی و شمالی بیشترین حجم ترافیک را داشته اند؛ همچنین بیشترین مقادیر R2 محلی از مدل GWR برای نواحی شرقی (بین 36/0 تا 70/0) به دست آمد. نتیجه گیری در بیشتر مناطق تهران نمی توان ارتباط قوی بین غلظت بالای آلاینده PM2. 5 و ترافیک یافت. با این وجود, مطالعه حاضر ارتباط ترافیک و غلظت آلاینده PM2. 5 را رد نمی کند بلکه علت اصلی غلظت بالای PM2. 5 را منابع دیگری می داند که در گام اول, باید شناسایی شوند؛ در گام بعدی برای رسیدن به هوایی پاک تر, به استراتژی های کنترل و کاهش حجم ترافیک پرداخته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

متصدی زرندی، سعید، نصیری، رسول، و مطلق، محمداسماعیل. (1400). مدل سازی روابط بین تغییرات مکانی-زمانی حجم ترافیک و غلظت آلاینده ی PM2. 5 بر پایه مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) و معکوس فاصله وزنی (IDW), مطالعه موردی: کلانشهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 19(1 )، 21-34. SID. https://sid.ir/paper/951589/fa

Vancouver: کپی

متصدی زرندی سعید، نصیری رسول، مطلق محمداسماعیل. مدل سازی روابط بین تغییرات مکانی-زمانی حجم ترافیک و غلظت آلاینده ی PM2. 5 بر پایه مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) و معکوس فاصله وزنی (IDW), مطالعه موردی: کلانشهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1400؛19(1 ):21-34. Available from: https://sid.ir/paper/951589/fa

IEEE: کپی

سعید متصدی زرندی، رسول نصیری، و محمداسماعیل مطلق، “مدل سازی روابط بین تغییرات مکانی-زمانی حجم ترافیک و غلظت آلاینده ی PM2. 5 بر پایه مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) و معکوس فاصله وزنی (IDW), مطالعه موردی: کلانشهر تهران،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 19، no. 1 ، pp. 21–34، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/951589/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button