مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

448
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی احساس حرارتی ذهنی و ارتباط آن با استرس، اضطراب، افسردگی و عملکرد شناختی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 106

چکیده

 مقدمه: احساس حرارتی یک حس مستقیم از درجه حرارت هوا نیست بلکه مربوط به چگونگی احساس افراد و یک تجربه حسی و یک پدیده روانی است که می تواند بر عملکرد, بهره وری, نگرش و احساس رضایت آنان تاثیرگذار باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین احساس حرارتی ذهنی و ارتباط آن با استرس, اضطراب, افسردگی و عملکرد شناختی دانشجویان انجام شد. روش کار: مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر روی 167 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. احساس حرارتی ذهنی دانشجویان در یک مقیاس هفت نقطه ای و دمای محیط و رطوبت در اتاق مربوط به هر دانشجو اندازه گیری شد. برای سنجش استرس, اضطراب از پرسشنامه DASS-42 و عملکرد شناختی از دستگاه "Reaction Timer" استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه20 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میزان استرس, اضطراب و افسردگی دانشجویان به ترتیب 40%, 3/47% و 3/41% بود. میانگین دمای محیط خوابگاه 0C 326/20, میانگین رطوبت نسبی %78/56 و احساس حرارتی ذهنی 9/29% دانشجویان از دمای محیط در مقیاس خنثی بود. ارتباط معنی داری بین احساس حرارتی ذهنی دانشجویان با استرس, اضطراب و میانگین زمان واکنش تشخیصی انتخابی رنگ ها, صداها و تعداد خطاها در بخش تشخیصی و انتخابی صدا به دست آمد. نتیجه گیری: احساس ذهنی دانشجویان از دمای محیط اطراف خود به عنوان فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار به دست آمد زیرا علاوه بر اینکه بر استرس و اضطراب موثر بود بر زمان واکنش تشخیصی و انتخابی آنان نیز تاثیر به سزایی داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برکات، سمیرا، دهقان، حبیب اله، ابراهیمی، حسین، و مرادی، بهنام. (1400). بررسی احساس حرارتی ذهنی و ارتباط آن با استرس, اضطراب, افسردگی و عملکرد شناختی دانشجویان. ارگونومی، 9(2 )، 95-106. SID. https://sid.ir/paper/951717/fa

    Vancouver: کپی

    برکات سمیرا، دهقان حبیب اله، ابراهیمی حسین، مرادی بهنام. بررسی احساس حرارتی ذهنی و ارتباط آن با استرس, اضطراب, افسردگی و عملکرد شناختی دانشجویان. ارگونومی[Internet]. 1400؛9(2 ):95-106. Available from: https://sid.ir/paper/951717/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا برکات، حبیب اله دهقان، حسین ابراهیمی، و بهنام مرادی، “بررسی احساس حرارتی ذهنی و ارتباط آن با استرس, اضطراب, افسردگی و عملکرد شناختی دانشجویان،” ارگونومی، vol. 9، no. 2 ، pp. 95–106، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/951717/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button