مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

528
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های برنامه درسی مسئله محور مبتنی بر رویکرد زیبایی شناسی

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 190

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر, زیبایی شناسی و هنر را به عنوان یک رویکرد و چشم انداز برای برنامه درسی مسیله محور بررسی نموده است تا مولفه ها و آموزه های آن را به صورت الگو ارایه کند. در اینجا برنامه درسی مسیله محور آن نوع برنامه درسی است که بجای تاکید بر محتوا و اهداف از پیش تعیین شده بر مسایل واقعی و هنری تاکید دارد و مسیله را به عنوان محور سازماندهی در برنامه درسی مطرح می کند. روش: این پژوهش از نوع پژوهش های ترکیبی است. بدین منظور ابتدا منابع مکتوب دو رشته مطالعات برنامه درسی و زیبایی شناسی که با روش نمونه گیری زنجیره ای بدست آمده بودند مطالعه و سپس دیدگاه صاحب نظران دو رشته مذکور که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند بررسی شد. گردآوری داده ها و مولفه ها در مرحله کیفی به صورت استخراج و کدگذاری از 75 تحقیق صورت گرفته است و در مرحله کمی, از پرسش نامه دلفی برای غربال مولفه ها استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده های کیفی از تحلیل-تفسیر و استنباط و برای داده های کمی ازتکنیک دلفی, و برای تعیین و اولویت بندی معیارها و مولفه ها نیز از فرایند تحلیل شبکه-دیمتل استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که عوامل موثر در برنامه ریزی درسی مسیله محور از زیرمعیارهایی تشکیل شده اند که هر یک شامل تعدادی شاخص می باشندعنصر هدف: شامل معیارهای طرح مسیله, تفکر در مسیله, تشریح مسیله؛-عنصر محتوا: شامل ابعاد مسیله, منابع اطلاعاتی, ابزار تشریح مسیله؛ 3-عنصر روش های یاددهی و یادگیری: شامل معیارهای الگوسازی در دانش, ابزار همیاری و مساعدت, هدایت گری, زمان کار روی مسیله, بستر کار در مسیله, محرک ها عنصر ارزشیابی شامل معیار ارزیابی و نظارت بر عملکردها است که در پایان تحقیق به صورت الگوی مفهومی نشان داده شده است. نتیجه گیری: در این پژوهش که برای اولین بار درصدد ادغام و همپوشانی برنامه درسی مسیله محور با رویکرد زیبایی شناسی بود, نشان داد هنر و زیبایی شناسی می توانند برای برنامه درسی و عناصر آن مولفه هایی ارایه نماید که در این پژوهش 168 مولفه دست آمد که همه آنها در بررسی مجدد بر اساس دیدگاه خبرگان برای برنامه درسی مسیله محور مناسب تشخیص داده شدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلی نیا، فروز، و احمدی، پروین. (1400). شناسایی مولفه های برنامه درسی مسئله محور مبتنی بر رویکرد زیبایی شناسی. آموزش در علوم انتظامی، 9(32 )، 161-190. SID. https://sid.ir/paper/952255/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلی نیا فروز، احمدی پروین. شناسایی مولفه های برنامه درسی مسئله محور مبتنی بر رویکرد زیبایی شناسی. آموزش در علوم انتظامی[Internet]. 1400؛9(32 ):161-190. Available from: https://sid.ir/paper/952255/fa

    IEEE: کپی

    فروز جلیلی نیا، و پروین احمدی، “شناسایی مولفه های برنامه درسی مسئله محور مبتنی بر رویکرد زیبایی شناسی،” آموزش در علوم انتظامی، vol. 9، no. 32 ، pp. 161–190، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952255/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button