Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

نوری طاهره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    11-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

زمینه و هدف: غنی سازی سازگاری، رویکردی آموزشی مبتنی بر آموزش مهارت ها به منظور ارتقا و بهبود سازگاری زوجین است. این پژوهش با هدف تدوین و اعتبارسنجی الگوی آموزشی غنی سازی سازگاری زندگی زناشویی پلیس صورت گرفته است. روش: پژوهش از حیث ماهیت، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی است. جامعه آماری در بخش اول شامل زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره ناجا بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند. با 10 زوج که در آزمون سازگاری زناشویی (DAS) نمره زیاد و 10 زوج که نمره کم کسب کرده بودند، مصاحبه شد. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. بخش دوم شامل 10 نفر از اساتید رشته مشاوره حوزه خانواده و خبرگان روان شناس ناجا بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی جهت اعتبارسنجی الگوی آموزشی انتخاب شدند. جهت تعیین روایی و پایایی یافته ها، از درگیری پیوسته، مشاهده مداوم، وارسی توسط شرکت کنندگان و از کمیته راهنما برای ارزیابی و اجرای برنامه مصاحبه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش گرندد تیوری استفاده شد. یافته: تحلیل مصاحبه ها به شناسایی 109کد باز، 4 کد محوری و 1کد انتخابی منتهی شد. مقولات الگوی آموزشی غنی سازی سازگاری زندگی زناشویی پلیس عبارت است از راهبرد سازگاری فردی، راهبرد سازگاری خانواده مبدا، راهبرد سازگاری زوجی، راهبرد سازگاری شغلی بود. ویژگی های رفتاری موثر، استرس های شغلی، شبکه های حمایتی، آموزش مهارت های اساسی، عادات شخصیتی مرتبط با شغل پلیس بود و مقوله «سازگاری و ثبات رابطه زوجی» به عنوان مقوله هسته ای و اصلی در نظر گرفته شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که غنی سازی زوجین، سازگاری زناشویی و ثبات رابطه زوجی را به همراه داشت. رابطه زوجی در صورت عدم مراقبت همواره در معرض آسیب است. بنابراین مراقبت هایی لازم است تا بتوان شاهد حفظ و رشد و شکوفایی آن بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    41-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

زمینه و هدف: تفکر انتقادی به عنوان یکی از برترین مهارت های که دانش آموزان برای زندگی در خارج از مدرسه به آن نیاز دارند شناخته می شود. هدف از این پژوهش، تدوین استراتژی های آموزشی برای توسعه تفکر انتقادی در برنامه درسی دوره اول متوسطه در کرمانشاه است. روش: روش انجام این مطالعه به صورت آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در مرحله کیفی پژوهش، از روش زمینه ای به جمع آوری داده ها پرداخته شد. در مرحله کمی، بر مبنای یافته های حاصل از مرحله کیفی، پرسش نامه ای حاوی 80 سوال طراحی شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل12 نفر از خبرگان و متخصصان برنامه ریزی درسی دانشگاه کرمانشاه (دولتی، آزاد، فرهنگیان) که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز جامعه آماری عبارت بود از دبیران و معلمان شهر کرمانشاه در مقعط اول متوسطه که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 320 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مطالعه در بخش کیفی تکنیک مصاحبه نیمه ساختارمند بود و در بخش کمی نیز پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی صوریی و محتوایی این ابزار به وسیله 4 نفر از متخصصان مربوطه تایید شد، پایایی ابزار به وسیله یک پری تست روی نمونه 30 نفری 93/0 محاسبه گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز روش های آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل عاملی تاییدی به کمک نرم افزار SPSS 18 و لیزرل بود. یافته ها: در بخش کیفی14 کد، 3 ملاک شناسایی شد. در بخش کمی مقدار CMIN/DF محاسبه شده برابر 143/2 همچنین، مقدار RMSEA برابر 026/0 شد. میزان شاخص های (GFI)، (AGFI)، (CFI)، (NNFI)، (TLI)، (IFI) و (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 هستند. داده های این پژوهش با ساختار عاملی این مقیاس، برازش مناسبی دارد. نتیجه گیری: پرورش مهارت های تفکر انتقادی به عنوان یکی از اهداف اصلی و غایی نظام آموزشی است و جز از طریق استراتژی و برنامه راهبردی برنامه های درسی در تفکر انتقادی امکان پذیر نیست. مهم ترین استراتژی های اثرگذار جهت پرورش مهارت های تفکر نقادانه شامل؛ پرسش و پاسخ، روش مشارکتی، آموزش نحوه و تفکر و اندیشیدن، داستان پردازی، ایفای نقش و راهبردهای فراشناختی بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    71-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1092
  • دانلود: 

    1132
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک مدیریت کلاسی تعامل گرایانه بر خودپنداره تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش: این تحقیق ازنظر روش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی منطقه 19 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 2016 نفر بودند. حجم نمونه، 71 نفر تعیین و نمونه گیری با روش هدفمند و در دسترس، انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه خودپنداره تحصیلی یی سین چن (2004) و سازگاری تحصیلی کلارک (1957) گردآوری شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد. روایی پرسش نامه در پژوهش حاضر، توسط اساتید صاحب نظر، تایید شد و پایایی پرسش نامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 74/0 محاسبه شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بعد از اجرای سبک مدیریت تعامل گرایانه، مقدار آماره F برای بررسی تفاوت خودپنداره تحصیلی بین گروه آزمایش و کنترل، برابر با 30/120 بود که از لحاظ آماری در سطح 05/0 (05/0 ≥ P) معنادار است. افزون براین، گروه آزمایش مقدار آماره F برای بررسی تفاوت سازگاری تحصیلی بین گروه آزمایش و کنترل، برابر با 96/17 بود که ازلحاظ آماری در سطح 05/0 (05/0 ≥ P) معنادار است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه مولفه های خودپنداره تحصیلی بعد از اجرای سبک مدیریت تعامل گرایانه، در گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل، بیشتر شده است، پس می توان گفت اجرای این سبک می تواند بر افزایش سازگاری تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان، موثر باشد و شایسته است سازوکارهای علمی و عملی برای پیاده سازی آن در مدارس کشور، مهیا گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1092

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1132 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    99-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1472
  • دانلود: 

    973
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزشیابی توصیفی (کیفی) ازجمله نوآوری هایی است که در یکی دو دهه گذشته در نظام آموزشی ابتدایی ایران اجرا شده است. این پژوهش باهدف شناخت و فهم تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی درخصوص کارکرد های ارزشیابی توصیفی (کیفی) انجام شد. روش: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی صورت گرفته است. برای شناسایی کیفیت درک و فهم معلمان از کارکردهای الگوی ارزشیابی توصیفی (کیفی)، با معلمان مجری مصاحبه نیمه عمیق با ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند با مشارکت 15 نفر از معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان های کاشان و آران و بیدگل انجام شد. روش نمونه گیری هدف مند بود و داده ها با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت. یافته ها: از مجموع یافته های این پژوهش 24 کد استخراج که بعد از پایش شش کارکرد اصلی آشکارسازی توانایی دانش آموزان و اعطای آزادی عمل بیشتر به آنان، آشکارسازی ضعف و قوت های تدریس معلم، آشکارسازی ضعف ها و قوت های دانش آموزان در حین یاددهی یادگیری، درگیرسازی دانش آموزان با جریان یادگیری، آشکارسازی از نتایج یادگیری دانش آموزان و اصلاح و بهبود یاددهی و یادگیری بدست آمد. نتیجه گیری: کارکرد اساسی و اصلی ارزشیابی توصیفی (کیفی) شناسایی شده در این تحقیق ارزشیابی درگیرساز، آشکارساز و اصلاح گر یادگیری است و در عمل پیشنهاد می شود کارکردهای ارزشیابی توصیفی (کیفی) در طراحی کتاب های درسی مورد استفاده و با نقشه یادگیری کتاب های درسی مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که ارزشیابی و جریان یادهی-یادگیری درهم تنیده و آمیخته شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 973 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    127-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1257
  • دانلود: 

    941
چکیده: 

زمینه و هدف: در به کارگیری یادگیری ترکیبی عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که عدم توجه به هر یک از آن ها می تواند موجب شکست این نوع از آموزش و یادگیری شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر به کارگیری یادگیری ترکیبی در آموزش عالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است که به روش فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش را پژوهش ها و مطالعات داخلی (1390 تا 1400) و خارجی (2007 تا 2021) انجام شده در حوزه عوامل موثر بر به کارگیری یادگیری ترکیبی در آموزش عالی تشکیل دادند که با کلیدواژه های مشخص و در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی به جمع آوری آن ها پرداخته شد و جمعا 186 مطالعه استخراج شد. از میان این مطالعات پس از چندین مرحله غربالگری به ترتیب براساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش، 28 واحد مطالعاتی انتخاب و بررسی شد. جهت تحلیل داده های پژوهش نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله بندی استفاده شد. یافته ها: با تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که عوامل موثر در به کارگیری یادگیری ترکیبی در آموزش عالی شامل «یادگیرنده»، «یاددهنده»، «عوامل آموزشی»، «عوامل محیطی»، «عوامل نهادی و سازمانی»، «حمایت و پشتیبانی»، «قوانین و مقررات»، «تعاملات»، و «فناوری» می باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که نظام آموزش عالی برای استفاده همزمان از فرصت های یادگیری الکترونیکی و حضوری می بایست به این عوامل توجه ویژه نماید؛ چرا که به صورت مستقیم بر به کارگیری یادگیری ترکیبی تاثیر می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 941 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    161-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    527
  • دانلود: 

    734
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر، زیبایی شناسی و هنر را به عنوان یک رویکرد و چشم انداز برای برنامه درسی مسیله محور بررسی نموده است تا مولفه ها و آموزه های آن را به صورت الگو ارایه کند. در اینجا برنامه درسی مسیله محور آن نوع برنامه درسی است که بجای تاکید بر محتوا و اهداف از پیش تعیین شده بر مسایل واقعی و هنری تاکید دارد و مسیله را به عنوان محور سازماندهی در برنامه درسی مطرح می کند. روش: این پژوهش از نوع پژوهش های ترکیبی است. بدین منظور ابتدا منابع مکتوب دو رشته مطالعات برنامه درسی و زیبایی شناسی که با روش نمونه گیری زنجیره ای بدست آمده بودند مطالعه و سپس دیدگاه صاحب نظران دو رشته مذکور که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند بررسی شد. گردآوری داده ها و مولفه ها در مرحله کیفی به صورت استخراج و کدگذاری از 75 تحقیق صورت گرفته است و در مرحله کمی، از پرسش نامه دلفی برای غربال مولفه ها استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده های کیفی از تحلیل-تفسیر و استنباط و برای داده های کمی ازتکنیک دلفی، و برای تعیین و اولویت بندی معیارها و مولفه ها نیز از فرایند تحلیل شبکه-دیمتل استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که عوامل موثر در برنامه ریزی درسی مسیله محور از زیرمعیارهایی تشکیل شده اند که هر یک شامل تعدادی شاخص می باشندعنصر هدف: شامل معیارهای طرح مسیله، تفکر در مسیله، تشریح مسیله؛-عنصر محتوا: شامل ابعاد مسیله، منابع اطلاعاتی، ابزار تشریح مسیله؛ 3-عنصر روش های یاددهی و یادگیری: شامل معیارهای الگوسازی در دانش، ابزار همیاری و مساعدت، هدایت گری، زمان کار روی مسیله، بستر کار در مسیله، محرک ها عنصر ارزشیابی شامل معیار ارزیابی و نظارت بر عملکردها است که در پایان تحقیق به صورت الگوی مفهومی نشان داده شده است. نتیجه گیری: در این پژوهش که برای اولین بار درصدد ادغام و همپوشانی برنامه درسی مسیله محور با رویکرد زیبایی شناسی بود، نشان داد هنر و زیبایی شناسی می توانند برای برنامه درسی و عناصر آن مولفه هایی ارایه نماید که در این پژوهش 168 مولفه دست آمد که همه آنها در بررسی مجدد بر اساس دیدگاه خبرگان برای برنامه درسی مسیله محور مناسب تشخیص داده شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 734 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button