مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

395
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

233
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر توان بخشی شناختی رایانه ای بر کارکردهای اجرایی و حل مسأله در دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی تأثیر توان بخشی شناختی رایانه ای بر توانایی کارکردهای اجرایی و حل مسأله دانش آموزان با اختلال یادگیری در ریاضی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی با اختلال یادگیری در ریاضی شهر کرج در سال تحصیلی 1399-1398 است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 40 نفر انتخاب و پس از همتاسازی با جایگزینی تصادفی در گروه های آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 50 دقیقه ای برنامة آموزش نرم افزار توان بخشی شناختی کاپتانزلاگ (نسخه 2018) را به شیوه انفرادی دریافت کردند, در حالی که به گروه گواه این برنامة آموزشی ارائه نشد. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین (WCST) برگ و گرانت (1948), آزمون برج لندن (TOL) شالیس (1982) استفاده شد. از تحلیل کوواریانس با نسخة 24 نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد. توان بخشی شناختی رایانه ای باعث شد که گروه آزمایش در مراحل پس آزمون و پیگیری در مقایسه با گروه گواه, درجاماندگی, زمان و کوشش های کمتری را برای رسیدن به الگو صرف کنند, انعطاف پذیری شناختی آنان نیز افزایش یافت؛ همچنین زمان تأخیر, زمان آزمایش و تعداد خطای کمتری را برای حل مسأله داشتند, در حالی که تعداد مسائل حل شدة آنان افزایش یافت (01/0>P). یافته ها نشان داد برنامة توان بخشی شناختی رایانه ای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حل مسأله دانش آموزان با اختلال یادگیری در ریاضی موثر است و می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مناسب استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسمعیل زاده روزبهانی، آزاده، بهروزی، ناصر، امیدیان، مرتضی، و مکتبی، غلامحسین. (1400). تأثیر توان بخشی شناختی رایانه ای بر کارکردهای اجرایی و حل مسأله در دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 87-98. SID. https://sid.ir/paper/952364/fa

    Vancouver: کپی

    اسمعیل زاده روزبهانی آزاده، بهروزی ناصر، امیدیان مرتضی، مکتبی غلامحسین. تأثیر توان بخشی شناختی رایانه ای بر کارکردهای اجرایی و حل مسأله در دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(4 (پیاپی 37) ):87-98. Available from: https://sid.ir/paper/952364/fa

    IEEE: کپی

    آزاده اسمعیل زاده روزبهانی، ناصر بهروزی، مرتضی امیدیان، و غلامحسین مکتبی، “تأثیر توان بخشی شناختی رایانه ای بر کارکردهای اجرایی و حل مسأله در دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 37) ، pp. 87–98، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952364/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button