مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

280
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تأثیر آموزش ارتباط مؤثر والد و کودک با توانمندسازی شناختی بر بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم توجهی بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 37

چکیده

 هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش ارتباط مؤثر والد و کودک با توانمندسازی شناختی, بر بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم­ توجهی بیش فعالیبود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با پیش­ آزمون– پس­ آزمون با گروه کنترل در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 7 تا 11 سال بودند که در سال 1399 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 کرمان مراجعه کردند. تعداد این کودکان 275 دانش­ آموز (101 دختر و 174 پسر) بود که مبتلا به اختلال کم­ توجهی بیش فعالی تشخیص داده شدند. بعد از تکمیل مقیاس رتبه­ بندی کانرز والدین (CPRS), توسط والدین این کودکان, 60 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (20 نفر در هر گروه). پس از ریزش نمونه­ ها, تعداد آزمودنی­ ها در هر گروه به 15 نفر کاهش یافت. کودکان گروه توانمندسازی شناختی تحت 10 جلسه توانمندسازی شناختی و والدین گروه ارتباط مؤثر والد و کودک تحت آموزش 10 جلسه­ ای ارتباط مؤثر والد و کودک قرار گرفتند, اما گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکردند. داده­ های جمع­ آوری­ شده با مدل آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو روش بر عملکرد کودکان مبتلا به کمبود توجه و بیش­ فعالی اثر دارد. اما روش آموزش ارتباط والد و کودک در بهبود عملکرد این کودکان مؤثرتر از روش توانمندسازی شناختی بود. بنابراین, از این شیوه­ های آموزشی می­ توان در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم­ توجهی بیش فعالی بهره جست و پیشنهاد می­ شود هر دو روش در کنار هم به کار گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، فاطمه، تجربه کار، مهشید، و محمدطهرانی، حسن. (1400). مقایسه تأثیر آموزش ارتباط مؤثر والد و کودک با توانمندسازی شناختی بر بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم توجهی بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 26-37. SID. https://sid.ir/paper/952445/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی فاطمه، تجربه کار مهشید، محمدطهرانی حسن. مقایسه تأثیر آموزش ارتباط مؤثر والد و کودک با توانمندسازی شناختی بر بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم توجهی بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(4 (پیاپی 37) ):26-37. Available from: https://sid.ir/paper/952445/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نجفی، مهشید تجربه کار، و حسن محمدطهرانی، “مقایسه تأثیر آموزش ارتباط مؤثر والد و کودک با توانمندسازی شناختی بر بهبود عملکرد کودکان مبتلا به کم توجهی بیش فعالی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 37) ، pp. 26–37، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952445/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button