Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

247
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

442
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بایسته های کیفی محتوای آموزش مهارت شنیداری زبان عربی: تاملی در تعلم اللغة العربیة عبر الشاشة

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 108

چکیده

مهارت شنیداری به دلیل نقش ویژه آن در یادگیری زبان, یکی از مهارت های زبانی بنیادین تلقی می شود. آموزش این مهارت در سطوح مقدماتی, میانی و پیشرفته ضرورتی انکار ناشدنی است؛ زیرا زبان آموز باید پیش از آموختن مهارت های گفتن, خواندن و نوشتن, توانش در مهارت شنیدن را کسب کند. به کارگیری کتاب آموزشی استاندارد در کلاس های آموزش زبان, در کنار سایر ارکان یادگیری, نقش بسزایی در تقویت مهارت شنیداری زبان آموزان دارد. در همین راستا, این جستار بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با مراجعه به مبانی آموزش زبان خارجی به بایسته های کیفی تهیه کتاب آموزش مهارت شنیداری دست یابد و سپس بر پایه همین بایسته ها, با استفاده از روش تحلیل محتوا, یکی از کتاب های مربوط به تقویت مهارت شنیداری به نام تعلم اللغهالعربیه عبر الشاشه اثر علی اصغر یاری (1398) را بررسی کند. طبق برخی از یافته های این جستار, تاکید بر انواع شنیدن, توجه به رویکرد آموزشی مشخص, تمرکز بر فرایندهای شنیداری و توجه به شاخص های کیفی متن شنیداری از مهم ترین بایسته های کیفی کتاب آموزشی مهارت شنیداری به شمار می رود. نتایج تحلیل محتوای کتاب تعلم اللغهالعربیه عبر الشاشه نیز نشان داد که گرچه شاخص های کیفی متن شنیداری کتاب متناسب با عربی آموزان مبتدی است, اما محتوا و تمرین های آن به هیچ یک از بایسته های کیفی محتوای کتاب آموزش مهارت شنیداری پایبند نبوده و فقط به زیرنویسی کامل برای کارتون «بایع الحلیب» اکتفا شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، سجاد. (1399). بایسته های کیفی محتوای آموزش مهارت شنیداری زبان عربی: تاملی در تعلم اللغة العربیة عبر الشاشة. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 24(47 )، 83-108. SID. https://sid.ir/paper/952618/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی سجاد. بایسته های کیفی محتوای آموزش مهارت شنیداری زبان عربی: تاملی در تعلم اللغة العربیة عبر الشاشة. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1399؛24(47 ):83-108. Available from: https://sid.ir/paper/952618/fa

    IEEE: کپی

    سجاد اسماعیلی، “بایسته های کیفی محتوای آموزش مهارت شنیداری زبان عربی: تاملی در تعلم اللغة العربیة عبر الشاشة،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 24، no. 47 ، pp. 83–108، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952618/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا