Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

136
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

414
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کتاب شناسی تطبیقی و انتقادی موضوعی متون تالیفی و ترجمه ای دانش مدیریت آموزشی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 204 | صفحه پایان 224

چکیده

 هدف مقاله حاضر بازشناسی روندهای مفهومی دانش مدیریت آموزشی در ایران بر مبنای بررسی وضعیت متون تولیدی در این دانش است. رویکرد روش شناختی این پژوهش, کیفی از نوع کتاب شناسی تطبیقی و انتقادی موضوعی بوده و جامعه پژوهش آن, کتاب های نمایه شده در کتابخانه ملی ایران, طی 60 سال اخیر, با کلیدواژه های اصلی و مستقیم مدیریت آموزشی, رهبری آموزشی و مدیریت مدرسه تشکیل یافته است. پس از چهار مرحله غربال گری هدفمند, 28 کتاب (16 کتاب تالیفی و 12 کتاب ترجمه ای), برای نمونه پژوهش تفکیک شدند. سپس بر اساس سنت مطالعات کتاب شناسی, پس از خوانش و فیش برداری انتقادی از کتاب های نمونه, داده ها دسته بندی وتحلیل, و مفاهیم اصلی استنتاج شده و نیز با استفاده از نظرات متخصصان, مفاهیم مرتبا اعتبار یابی شدند. نتایج نشان دادند که در متون تالیفی, نوعی غلبه مطلق «مدیریت گرایی و سازمان گرایی انتزاعی» در رویکرد به دانش مدیریت آموزشی در ایران حاکم است؛ اما در متون ترجمه ای, دانش مدیریت آموزشی, به جهان واقعی «تربیت مدرسه ای» نزدیک تر شده است. همچنین طبق این نتایج در متون تالیفی مرتبط با دانش مدیریت آموزشی در ایران, به دلیل نبود چارچوب مفهومی منسجم کننده درون رشته ای, اعتبارزدایی و آشفتگی گسترده ای در این دانش رخ داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظلومی، عادل، خلخالی، علی، و شکیبایی، زهره. (1399). کتاب شناسی تطبیقی و انتقادی موضوعی متون تالیفی و ترجمه ای دانش مدیریت آموزشی در ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 24(47 )، 204-224. SID. https://sid.ir/paper/952620/fa

    Vancouver: کپی

    مظلومی عادل، خلخالی علی، شکیبایی زهره. کتاب شناسی تطبیقی و انتقادی موضوعی متون تالیفی و ترجمه ای دانش مدیریت آموزشی در ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1399؛24(47 ):204-224. Available from: https://sid.ir/paper/952620/fa

    IEEE: کپی

    عادل مظلومی، علی خلخالی، و زهره شکیبایی، “کتاب شناسی تطبیقی و انتقادی موضوعی متون تالیفی و ترجمه ای دانش مدیریت آموزشی در ایران،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 24، no. 47 ، pp. 204–224، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952620/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا