Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

562
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی رویکرد عقلانی معتزله در اعتقادات (عنوان عربی: تحلیل المنهج العقلی المعتزلی فی العقائدیات)

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 100

چکیده

 چکیده فارسی:روش معتزلیان در بحث, روش عقلی بود. این روش به دو قسم فلسفی و غیر فلسفی تقسیم می گردد. سوال این است که معزلیان به کدام یک از این دو پایبند بودند؟ بررسی آثار به جای مانده از معتزله حکایت از این دارد که آنها در این مساله یکسان عمل نکرده اند, گروهی از آنها از روش عقلی غیر فلسفی و گروهی دیگر از روش عقلی فلسفی بهره جسته اند. به عقیده برخی از متفکران, معتزله عقل را فراتر از مسلمات دینی می نشاندند, اما این سخن با واقعیات مطابقت ندارد. چه اینکه معتزله در عین حال که به عقل و عقلگرایی اعتماد کامل داشتند, اما هرگز آن را بر مسلمات دینی مقدم نمی داشتند. آنها عقل را فقط در مواردی که هیچ راهی جز تمسک به عقل در میان نباشد بر نقل مقدم می داشتند و در همین عرصه اگر تعارضی بین عقل و نقل حاصل می شد, عقل را مقدم کرده و در حد امکان ظاهر نقل را تاویل می بردند تا با حکم صریح عقل سازگار افتد. اما آنجا که وحی نظر مسلم دین را بیان کرده, این چنین نبوده که معتزلیان فهم عقل را بر امر مسلم وحیانی مقدم بدارند.   چکیده عربی:یعتمد المعتزلة فی دراساتهم المنهج العقلی, و الذی ینقسم بدوره الی المنهج الفلسفی و غیر الفلسفی. و هنا یثار السؤال التالی: أی منهج یعتمده المعتزلة فی ابحاثهم و دراستهم العقلیة؟ و انهم الی أی المذهبین أشد وفاء؟ الملاحظ من خلال رصد التراث المعتزلی الذی تحت أیدینا, أنهم لم یتفقوا علی مذهب خاص بعینه, فمنهم من اعتمد المنهج العقلی غیر الفلسفی و فی الوقت نفسه اختارت طائفة منهم المنهج الفلسفی فی دراساتها. الا ان بعض الباحثین نسب الی المعتزلة تقدیم العقل علی المسلمات الدینیة و انها تضع العقل فوق تلک المسلمات. لکنه ادعاء لا یدعمه الواقع, و إن کانت المعتزلة تعتمد اعتمادا کاملا علی العقل و العقلانیة فی ابحاثها, و لکن هذا لا یعنی بحال من الاحوال إحلال العقل محل المسلمات الدینیة و تقدیمه علیها عندهم. نعم, هو یؤمنون بمرجعیة العقل فی الموارد التی لا سبیل للخوض فیها الا العقل و أن العقل مرجح علی النقل هنا, فاذا تعارض العقل و النقل قدموا العقل, و أولوا النص اذا کان هناک مبرر للتأویل للجمع بین العقل و النقل و لینسجم النقل مع صریح حکم العقل. أما الابحاث التی تکون الکلمة فیها للوحی فی بیان الرأی القاطع للدین, فلا تجد من بین المعتزلة من یرجح العقل علی المسلمات الدینیة الوحیانیة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصباحی، عبداله. (1391). عنوان فارسی: بررسی رویکرد عقلانی معتزله در اعتقادات (عنوان عربی: تحلیل المنهج العقلی المعتزلی فی العقائدیات). کلام اسلامی، 21(1 (پیاپی 81))، 73-100. SID. https://sid.ir/paper/95271/fa

    Vancouver: کپی

    مصباحی عبداله. عنوان فارسی: بررسی رویکرد عقلانی معتزله در اعتقادات (عنوان عربی: تحلیل المنهج العقلی المعتزلی فی العقائدیات). کلام اسلامی[Internet]. 1391؛21(1 (پیاپی 81)):73-100. Available from: https://sid.ir/paper/95271/fa

    IEEE: کپی

    عبداله مصباحی، “عنوان فارسی: بررسی رویکرد عقلانی معتزله در اعتقادات (عنوان عربی: تحلیل المنهج العقلی المعتزلی فی العقائدیات)،” کلام اسلامی، vol. 21، no. 1 (پیاپی 81)، pp. 73–100، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا