مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های مقابله با مشکلات در کتب تعلیمی قرن شش تا هشت (مطالعه موردی بوستان، گلستان، کلیله و دمنه، مثنوی) براساس نظریه روان شناختی فولکمن و لازاروس

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 139

چکیده

 زمینه و هدف: در ادبیات تعلیمی فارسی, شیوه های خاص برخورد با مشکلات ازطریق تمثیل و حکایت و پند و اندرز به زبان شعر و نثر آورده شده است. موضوع و هدف این پژوهش تطبیق این راهکارها با یکی از نظریات روانشناسی مطرح عصر حاضر به نام تیوری مهارتهای مقابله ای است که توسط دو روانشناس آمریکایی, لازاروس و فولکمن در سال 1984 ارایه گردیده است و عمدتا بر دو محور مسیله مدار و هیجان مدار بنا شده است. روش مطالعه: روش پژوهش در این مقاله تحلیلی و توصیفی است و برای جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها: شیوه های مقابله با فشارهای روانی و مشکلات در آثار ادبی گلستان, بوستان, کلیله ودمنه و مثنوی معنوی تا حد بسیار زیادی با شیوه های مقابله ای براساس نظریه روانشناختی فالکمن و لازاروس قابل انطباق است. نتیجه گیری: حاصل پژوهش بیانگر آن است که در کتب ذکرشده شیوه مقابله مسیله مدار که مبتنی بر خردورزی و اقدام است, در مقایسه با شیوه هیجان مدار از بسامد بیشتری برخوردار است. در بوستان و گلستان سعدی, شیوه مقابله هیجان مدار بیش از شیوه مقابله مسیله مدار بچشم میخورد. در کلیله ودمنه بیش از همه با شیوه های مقابله ای مسیله مدار مثبت, موثر و کارآمد مواجه هستیم. در مثنوی نیز از شیوه مسیله مدار مثبت و از سبک مقابله ای هیجان مدار بشکل کمرنگ بهره گرفته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دریکوند، فاطمه، گلشنی، اکرم، و گلشنی، فاطمه. (1400). بررسی شیوه های مقابله با مشکلات در کتب تعلیمی قرن شش تا هشت (مطالعه موردی بوستان, گلستان, کلیله و دمنه, مثنوی) براساس نظریه روان شناختی فولکمن و لازاروس. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(9 (پیاپی 67) )، 121-139. SID. https://sid.ir/paper/952975/fa

    Vancouver: کپی

    دریکوند فاطمه، گلشنی اکرم، گلشنی فاطمه. بررسی شیوه های مقابله با مشکلات در کتب تعلیمی قرن شش تا هشت (مطالعه موردی بوستان, گلستان, کلیله و دمنه, مثنوی) براساس نظریه روان شناختی فولکمن و لازاروس. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(9 (پیاپی 67) ):121-139. Available from: https://sid.ir/paper/952975/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه دریکوند، اکرم گلشنی، و فاطمه گلشنی، “بررسی شیوه های مقابله با مشکلات در کتب تعلیمی قرن شش تا هشت (مطالعه موردی بوستان, گلستان, کلیله و دمنه, مثنوی) براساس نظریه روان شناختی فولکمن و لازاروس،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 9 (پیاپی 67) ، pp. 121–139، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952975/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button