مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

544
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگوی رهبری اصیل برای مدیران مدارس متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 361 | صفحه پایان 386

چکیده

 این پژوهش با هدف ارایه الگوی رهبری اصیل در مدارس متوسطه انجام شد. روش پژوهش حاضر, آمیخته اکتشافی بود. در گام اول پژوهش کیفی (نظریه مبنایی) مشارکت کنندگان 19 نفر شامل اساتید و مدیران مدارس آموزش و پرورش استان مرکزی بودند که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل داده ها بر اساس کدگذاری نظری سه مرحله ای باز, محوری و انتخابی صورت گرفت. در بخش کمی, جامعه آماری مدیران مدارس متوسطه 1128 نفر بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان و کرجسی (1970) 330 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته و بر مبنای نتایج کیفی بود که روایی محتوایی آن پس از دریافت نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS20 و Amos24 انجام شد. یافته ها نشان داد خط مشی سازمانی, انتصابات سازمانی, ویژگی های فردی و شایستگی ها شرایط علی رهبری اصیل؛ رویکرد استراتژیک و رقابت سطح مدیریتی عوامل زمینه ای؛ ضعف در هدف گذاری, کمبود امکانات و تعارض مضاعف عوامل مداخله گر؛ بازنگری در ساختار مدیریت مدارس, استقلال فکری مدیران و تاب آوری راهبردها و ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت, افزایش سرمایه اجتماعی مدیران و کاهش آسیب های اجتماعی مدارس, پیامدهای رهبری اصیل بودند. تحلیل داده ها با نرم افزار Amos نیز نشان داد الگوی پیشنهادی از سطح برازش مناسبی برخوردار است. یافته ها نشانگر آن بود که لازمه زیربنایی رهبری اصیل, بهبود خط مشی کلان نظام آموزش و پرورش مانند شایسته سالاری, عدالت محوری و قانون گرایی و شفافیت در عملکرد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خورسندی راد، اشرف السادات، داوودی، رسول، و کمالی، نقی. (1400). ارائه الگوی رهبری اصیل برای مدیران مدارس متوسطه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 9(2 )، 361-386. SID. https://sid.ir/paper/953129/fa

    Vancouver: کپی

    خورسندی راد اشرف السادات، داوودی رسول، کمالی نقی. ارائه الگوی رهبری اصیل برای مدیران مدارس متوسطه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1400؛9(2 ):361-386. Available from: https://sid.ir/paper/953129/fa

    IEEE: کپی

    اشرف السادات خورسندی راد، رسول داوودی، و نقی کمالی، “ارائه الگوی رهبری اصیل برای مدیران مدارس متوسطه،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 9، no. 2 ، pp. 361–386، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا