مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

331
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویر اگزیستانس در داستانهای غلامحسین ساعدی

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 195

چکیده

 زمینه و هدف: توجه به اگزیستانس ازآنجاکه نمایانگر اجتماعی بودن و دغدغه مند بودن دربارة هستی است, در آثار غلامحسین ساعدی, جایگاه ویژه ای دارد. این نویسنده باوجود اینکه در کار شکستن قیود و وابستگیهاست, از مؤلفه های اگزیستانس «مرگ, رنج, ترس و گناه» نیز در آثارش بهره جسته است. هدف این مقاله روشنگری مؤلفه های فلسفة اگزیستانس در مجموعه داستانهای غلامحسین ساعدی است. روش مطالعه: روش تحقیق در این مقاله, توصیفی, تحلیلی است و اطلاعات ازطریق جستجو در منابع کتابخانه ای گردآوری شده است. یافته ها: تمام تلاش فلسفة اگزیستانس درجهت پوشش دادن وجوه مختلف بشری است که برای مجموع نیروهای جسمانی, روانی و اجتماعی انسان ارزش قائل است. ضمن اینکه دلبستگی به این فلسفه, مسئولیت متعهد بودن را نیز برای غلامحسین ساعدی به ارمغان آورده است. ساعدی به پیروی از سارتر بر روی هر چیزی دست میگذارد تا جای پای مرگ و ناامیدی را در آثارش نشان دهد. در آثار ساعدی, سخن از تنهایی سوژة انسانی, ناتوانی در زیستن و پوچی زندگی و هستی است و در همه جا حضور مرگ, رنج, گناه و ترس احساس میشود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از تأثیر جهانبینی ساعدی از تحلیلهای فیلسوفان است. سیر وقایع داستانهای غلامحسین ساعدی, برای تصویر مسائل اجتماعی, فارغ از هر گونه ادعای اخلاقی و مذهبی است و زبان او نمایانگر زندگی روزمرة همة اقشار ضعیف و مفلوک جامعه است. غلامحسین ساعدی در اکثر داستانهایش, ایدئولوژی حاکم را در همة جنبه ها مورد هجمه قرار داده است و سعی دارد با به چالش کشیدن ارزشهای نهادینه شده, تمامی مصائب اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی جامعه را ازجانب پندارها و باورهای تحلیل رفتة مذهبی در بین لایه های مختلف جامعه ببیند؛ اما پس از طرد و محکومیت ایدئولوژی مذهبی, چیزی جز یأس, سرخوردگی, واماندگی, پوچی و رها شدن در سلسله حوادث و قوانین ناتورالیستی یا رئالیستی, راهکار جذاب یا رهایی بخش برای نوع بشر ارائه نمیدهد. در حقیقت پیام اصلی ساعدی, بیان تنهایی و گمنامی روح آدمی است. او قصد آن را ندارد که خواننده خود را به امور بی اعتبار دلخوش کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بشیری، محمود، و انصاری، نیلوفر. (1400). تصویر اگزیستانس در داستانهای غلامحسین ساعدی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(12 (پیاپی 70) )، 181-195. SID. https://sid.ir/paper/953746/fa

    Vancouver: کپی

    بشیری محمود، انصاری نیلوفر. تصویر اگزیستانس در داستانهای غلامحسین ساعدی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(12 (پیاپی 70) ):181-195. Available from: https://sid.ir/paper/953746/fa

    IEEE: کپی

    محمود بشیری، و نیلوفر انصاری، “تصویر اگزیستانس در داستانهای غلامحسین ساعدی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 12 (پیاپی 70) ، pp. 181–195، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953746/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button