مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مولفه های مرگ اندیشی در شعر معاصر

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 66

چکیده

 زمینه و هدف مرگ تجربه ای است که در حیطه دیگر تجربیات انسانی نمیگنجد. به همین دلیل انسانها دربرابر آن واکنشهای متفاوت و گاه متضادی نشان داده و داوریهای گوناگونی درباره آن نموده اند. شعر فارسی در همه گونه های خود, راوی احساسات و اندیشه هایی بوده-است که شاعران فارسی در مواجهه با مرگ و زندگی داشته و دارند. در این پژوهش دیدگاه, برداشت و مواجهه 9 تن از شاعران معاصر (شهریار, فریدون توللی, احمد شاملو, سیاوش کسرایی, نصرت رحمانی, نادر نادرپور, محمدرضا شفیعی کدکنی, حسین منزوی و قیصر امین پور) درمورد مرگ مورد واکاوی قرار میگیرد. روش مطالعه این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و براساس داده یابی کتابخانه ای صورت گرفته است. یافته ها یافته های تحقیق نشان میدهد مولفه های مرگ اندیشی در اشعار این شاعران عبارتند از: مرگ هراسی و مرگ گریزی, مرگ ستایی و مرگ طلبی, برداشت عاشقانه از مرگ, مرثیه سرایی, حسرت بر ناپایداری زندگی و گذر عمر, آرزوی جاودانگی, و استفاده نمادین از مرگ برای انتقادهای اجتماعی و سیاسی. نتیجه گیری بیشترین شواهد و نمونه های شعری در میان این هفت دسته, متعلق به دسته مرگ ستایی و مرگ طلبی است. دلایل عمده مرگ ستایی در این اشعار رهایی از تعلقات دنیوی, امر شهادت, تسلیم در برابر مرگ, رهایی از اندوه و مشکلات زندگی, و بیهوده انگاشتن زندگی است. همچنین بیشترین پیوند میان عشق و مرگ در آثار شهریار, نصرت رحمانی, نادرپور و منزوی وجود دارد که در این میان منزوی سرآمد است. در اشعار این شاعران هر کجا که مرگ چهره ای مثبت داشته و مورد ستایش قرار گرفته است, با مفهوم مقدس شهادت پیوند خورده است و یا اینکه دلایلی معنوی و مذهبی مانند ترک تعلقات دنیوی در کار بوده است. بخشی از چهره مثبت مرگ نیز در نگاه این شاعران بویژه توللی و رحمانی, به دلیل بیهوده و فاقد ارزش انگاشتن زندگی و راهی برای رهایی از انبوه مشکلات روزگار است. همچنین علت اصلی ارایه چهره منفی از مرگ, هراس از آن و حسرت بر ناپایداری زندگی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشایخ کندسکلا، فهیمه، فخراسلام، بتول، نوروز، مهدی، و شعبانی، اکبر. (1401). مولفه های مرگ اندیشی در شعر معاصر. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 15(1 (پیاپی 71) )، 51-66. SID. https://sid.ir/paper/953752/fa

    Vancouver: کپی

    مشایخ کندسکلا فهیمه، فخراسلام بتول، نوروز مهدی، شعبانی اکبر. مولفه های مرگ اندیشی در شعر معاصر. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1401؛15(1 (پیاپی 71) ):51-66. Available from: https://sid.ir/paper/953752/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه مشایخ کندسکلا، بتول فخراسلام، مهدی نوروز، و اکبر شعبانی، “مولفه های مرگ اندیشی در شعر معاصر،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 15، no. 1 (پیاپی 71) ، pp. 51–66، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953752/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button