مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی در بین معلمان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه اخلاق حرفه ای به عنوان شاخه ای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسایل اخلاقی آن می پردازد و درصدد ارایه شیوه ها و دستورالعمل هایی است که این تکالیف را برای افراد و گروه های حرفه ای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد. روش روش پژوهش, روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 استان یزد تشکیل می دادند که تعداد آن ها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تاثیر دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان می دهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد (تعهد عاطفی, تعهد مستمر, تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند. نتیجه گیری: در یک جمع بندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفه ای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفه ای و صحبت درباره فضایل اخلاقی انضباط کاری, وجدان کاری, امانت داری حرفه ای و انتقادپذیری, درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاکری، محسن، کهدویی، سمیه، و عباسی هرفته، شیما. (1400). اثربخشی آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی در بین معلمان دوره ابتدایی. اخلاق در علوم و فناوری، 16(1 )، 60-68. SID. https://sid.ir/paper/953986/fa

    Vancouver: کپی

    شاکری محسن، کهدویی سمیه، عباسی هرفته شیما. اثربخشی آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی در بین معلمان دوره ابتدایی. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1400؛16(1 ):60-68. Available from: https://sid.ir/paper/953986/fa

    IEEE: کپی

    محسن شاکری، سمیه کهدویی، و شیما عباسی هرفته، “اثربخشی آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی در بین معلمان دوره ابتدایی،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 16، no. 1 ، pp. 60–68، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button