Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    142-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    162
  • دانلود: 

    94
چکیده: 

زمینه از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ارزش شرکت ها، تصمیمات مالی مدیران است. از این رو، هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش فاکتورهای روان شناختی-اجتماعی موثر بر تصمیم گیری مدیران مالی نظام بانکی با بررسی نقش میانجی اخلاق حرفه ای می باشد. روش روش پژوهش حاضر آمیخته می باشد. بخش کیفی: جامعه آماری خبرگان روانشناسی و امور بانکی بوده اند که تعداد 25 نفر با تکنیک گلوله برفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه اطلاعات از آن ها جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزیابی شدند. بخش کمی: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری مدیران مالی بانک کشاورزی در سال 1396 بود که 184 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده های تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و آزمون سوبل انجام می شود. یافته ها: نتایج نشان دادند که نقش میانجی اخلاق حرفه ای در ارتباط میان فاکتورهای وراثتی و تصمیم گیری مدیران در سطح 05/0 رد شد. اما نقش میانجی اخلاق حرفه ای در ارتباط میان فاکتورهای شخصیتی، اکتسابی و اجتماعی در سطح 05/0 مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که رعایت اخلاق حرفه ای توسط مدیران مالی، بر نوع و کیفیت تصمیم های گرفته شده توسط آن ها تاثیرگذار می باشد. همچنین بر اساس رتبه بندی ویژگی های روان شناختی موثر در تصمیم گیری مدیران مالی، اعتمادبه نفس، توانایی مدیریت استرس، توانایی های روانی و هوش هیجانی دریافتن راه حل های نوآورانه، ازجمله مهم ترین متغیرهایی روان شناختی است که در نوع تصمیم های اتخاذشده توسط مدیران مالی اثرگذار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 162

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 94 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    397
  • دانلود: 

    598
چکیده: 

زمینه با توجه به اقتضای فضای سایبر و پیوستگی آن، از هر کشوری توقع می رود که با ایمن سازی و نظارت قانونی و مستمر بر شبکه اینترنت و دنیای مجازی امکان وقوع افعال زیان بار را به حداقل برساند. که البته قسمتی از این هدف از طریق وضع قوانین ملی مناسب و بخشی دیگر به وسیله آموزش مناسب شهروندان و تنظیم کدهای اخلاقی در جهت استفاده بهتر و مناسب تر از فضای سایبر امکان پذیر خواهد بود. امروزه بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی در اکثر کشورها توسط دولت، به صورت الکترونیکی و آنلاین و در فضای سایبری صورت می پذیرد، از این رو دولت باید در راستای اخلاق سایبری و در چارچوب قانون به ارایه خدمات الکترونیکی بپردازد زیرا ضرورت رعایت اخلاق در فضای سایبر و فرآیند ارتباطات به لحاظ ظرفیت بالای آنها، نسبت به دیگر حوزه ها، اهمیت بیشتری دارد. از این رو پژوهش حاضر به بررسی مسیولیت مدنی دولت در فضای سایبر با نگاهی به آموزه های اخلاق سایبری پرداخته است. نتیجه گیری فضای سایبر، واسط و حلقه ارتباطی میان مردم و دولت هستند و اگر دولت در این راستا موجب ضرر به کاربران شود؛ نسبت به جبران خسارات مسیول است، از این رو مسیولیت مدنی دولت در قبال خسارات وارده در فضای سایبر از دو جهت قابل بررسی است. الف) دولت، خود به عنوان زیان زننده اصلی تلقی می شود. ب) دولت مسیول زیان هایی تلقی شود که به واسطه عدم توجه به اخلاق سایبری توسط سایر اشخاص وارد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 598 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    596
  • دانلود: 

    804
چکیده: 

زمینه به دنبال گسترش نارضایتی ها از معماری مدرن، نگرش ماشینی به انسان و نادیده گرفتن ارزش های انسانی و کرامت وجودی بشر، جنبش جهانی حمایت از استقلال و مشارکت، در واکنش به واقعیت های جمعیت شناختی و اجتماعی، شکل گرفت. این جنبش که در سال 1988 با عنوان طراحی همه شمول به رسمیت شناخته شد، سبب گردید تا افراد بیشتری با هر سطح توانایی آزادانه و مستقل ادامه حیات دهند. این مقاله درصدد واکاوی ابعاد اخلاقی طراحی همه شمول و تقویت آن ها در فضاهای عمومی است تا با ارتقای سطح تعاملات اجتماعی، شرایط بهره مندی عادلانه انسان ها از امکانات محیطی را فراهم آورد. در این راستا با آسیب شناسی علل ضعف تعاملات اجتماعی در فضاهای عمومی شهر تهران و ناکارآمدی قوانین موجود در این زمینه، نسبت به تدوین راهکارهای طراحی اخلاق مدار مبتنی بر معیارهای طراحی همه شمول اقدام شده است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که موانع پیش روی گروه های هدف در حضور بی واسطه و آزادانه آنان در محیط، برخاسته از عدم رعایت اخلاق حرفه ای در سه مرحله طراحی، بازسازی و دوران بهره برداری است و کاهش تعاملات اجتماعی و عدم تمایل افراد دارای معلولیت به مشارکت فعال در جامعه از یک سو ریشه در مسایل فرهنگی جامعه و عدم رعایت اخلاق در طراحی محیط های عمومی داشته و از سوی دیگر مربوط به فقدان نگرش یکپارچه اخلاق مدار در تصمیم سازی مسیولان شهری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 804 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    16-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    319
  • دانلود: 

    637
چکیده: 

زمینه علم اخلاق از کامل ترین علوم مقدمی است که انسان ها به آن نیاز مبرم دارند؛ چرا که موضوع دانش اخلاق، نفس انسان و سازندگی درونی اوست. . تفکر اخلاقی اندیشمندان مکتب فرانکفورت؛ به عنوان یکی از اندیشه های قرن بیستم، مبتنی بر اخلاق فضیلت است؛ زیرا فعل اخلاقی را فعلی می دانند که برآیند فضایل و ماهیت راستین فاعل فعل باشد. دراین پژوهش که پژوهشی بنیادی است، محقق بر آن است تا با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و نیز مطالعه اسنادی، مفهوم اخلاق و راهکارهای دستیابی به آن را در اندیشه اندیشمندان مکتب فرانکفورت بررسی کند. نتیجه گیری یافته ها نشان از آن دارد که اندیشمندان این مکتب، اخلاق را به معنای آزادی می دانند و از دیدگاه آنان انسان آراسته به زیور اخلاق، انسانی است که برده قدرت های درونی یا بیرونی، مانند انتظارات دیگران، ماشین های صنعتی، شهوت، قدرت، مقام، تکنولوژی و. . . نباشد و هر کدام از اندیشمندان راه تحقق اخلاق را در ابزاری خاص تعریف می کنند. هورکهایمر تحقق اخلاق را با ابزار خرد عینی محقق می داند، آدورنو اخلاقی بودن انسان را در زیبایی و هنر می بیند، مارکوزه با بازسازی عقلانی جامعه در پی تحقق اخلاق بر می آید، اریک فروم به تدوین اصول اخلاقی توسط خود فرد معتقد است و هابرماس گفتگو را راه رسیدن به آزادی و اخلاق می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 637 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    22-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    176
  • دانلود: 

    500
چکیده: 

زمینه ژیومورفوتوریسم روستایی گونه ای از گردشگری روستایی است که در طبیعت با هدف تماشا و شناخت پدیده ها و فرآیندهای زمین شناختی و ژیومورفولوزیکی و آموختن نحوه شکل گیری و سیر تکامل آنها درمحیط روستا و پیرامون آن شکل می گیرد که درصورت عدم توجه به معیارهای اخلاقی توسط گردشگران در این سایتها، می تواند باعث آسیب پذیری به آنها و روستاها شود. هدف این پژوهش تحلیل ژیومورفوسایتهای روستایی استان سمنان بر اساس معیارهای اخلاقی گردشگری و رتبه بندی روستاهای مورد مطالعه بر اساس میزان آسیب پذیری است. روش مطالعه حاضرتوصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری، گردشگران در چهار ژیومورفوسایت روستایی استان سمنان (رشم، پاده، لاسجرد و معلمان) بود که از میان آنها تعداد 170 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و تکنیک کوپراس با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که روستای معلمان کمترین آسیب پذیری را از لحاظ توسعه پایدار ژیومورفوتوریسم روستایی با تاکید بر معیارهای اخلاقی گردشگری داشته و روستای لاسجرد آسیب پذیرترین روستا می باشد و مولفه های تفاهم و احترام متقابل بین گردشگر و میزبان و احترام گذاشتن به ارزشها و آداب و سنن یکدیگر و توجه به مولفه های اخلاقی نسبت به سایر مولفه ها وزن بالاتری را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری براساس تحلیل یافته ها، به منظور افزایش مطلوبیت کنشهای اخلاقی گردشگران درسایتهای گردشگری روستایی و همچنین افزایش رفتارهای آگاهانه زیست محیطی و اخلاقی در ارتباط بامحیط طبیعی و انسانی ژیومورفوسایتها، می توان مجموعه رفتارهایی را به عنوان راهنمای تعامل گردشگران با سایت های ژیومورفوتوریسم روستایی در ابتدا در استان سمنان و سپس برای کل کشور تنظیم نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 500 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدپور فهیمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    30-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    264
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

زمینه مولتیپل اسکلروزیس، یکی از ناتوان کننده ترین بیماری های سیستم عصب مرکزی است که سیری مزمن دارد. تظاهرات بالینیاین بیماری می تواندبر فعالیت های روزانه او نیز تاثیر گذاشته و در نتیجه موجب کاهش کیفیت زندگی، در این افراد می گردد. بدین ترتیب، با توجه به اهمیت کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، پژوهش حاضر به بررسی رابطه هوش اخلاقی و شفقت خود با کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری می پردازد. روش روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری در مطالعه حاضر، بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ساکن شیراز است که از آن میان، تعداد 150 نفر، به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش، از پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی، مقیاس شفقت خود و مقیاس سنجش کیفیت زندگی، استفاده گردید. داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS-21 ثبت گردید، و از روش آزمون ضریب همبستگی پیرسون و نیز آزمون آماری رگرسیون برای تحلیل استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که هوش اخلاقی و مولفه های آن و نیز شفقت خود و مولفه های آن با کیفیت زندگی در این بیماران همبستگی مثبت و معناداری دارد. همچنین این دو متغیر قادر به پیش بینی کیفیت زندگی در این بیماران می باشد. نتیجه گیری: نتایج بیانگر این است که توجه به مولفه های هوش اخلاقی و شفقت خود می تواند در بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس نقش موثری ایفا کند. بنابراین تدوین برنامه ها و مداخلات درمانی در این دو حیطه کمک شایانی به این بیماران می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    36-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    291
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

زمینه صنعت بانکداری با ترویج محیط زیست پایدار و سرمایه گذاری متمرکز بر مسیولیت اجتماعی می تواند توسعه پایدار ایجاد نماید و مزیت رقابتی بنگاه محسوب شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی شکل گرفت. روش روش تحقیق در پژوهش حاضر کیفی بود. جامعه پژوهش حاضر را خبرگان صنعت بانکداری تشکیل داده اند. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده و 20 نفر از خبرگان صنعت بانکداری به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای سنجش و اندازه گیری متغیرهای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از نظرسنجی و پرسشنامه از تکنیک دلفی و طیف فازی کمک گرفته شد. یافته ها بر اساس اجماع آراء خبرگان، 25 مولفه به عنوان مولفه های تاثیرگذار بر بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار در صنعت بانکداری پذیرفته شد که از بین آن ها کیفیت، نوآوری محصول، شرایط تقاضا، نوآوری زیست محیطی و یکپارچه کردن مشتری در فرایند نوآوری سبز به عنوان مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در مدل های بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار شناسایی شد. نتیجه گیری نتایج پژوهش نشان داده است که مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار شامل کیفیت، نوآوری محصول، شرایط تقاضا، نوآوری زیست محیطی و یکپارچه کردن مشتری در فرایند نوآوری سبز می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    436
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

زمینه به دلیل نقش محوری کتاب های درسی در پرورش شخصیت دانش آموزان، محتوای آنان نیازمند ارزیابی است. لذا هدف پژوهش فعلی، ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش است. روش روش تحقیق حاضر آمیخته است که با ترکیبی از روش های مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه تحقیق شامل متون مرتبط با موضوع تحقیق بود. جامعه آماری را علاوه بر کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه، اساتید شاغل در دانشگاه های استان همدان در رشته های الهیات، علوم تربیتی و روانشناسی تشکیل داد که 40 نفر از آن ها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتاب های مذکور به روش تمام شماری بررسی گردید. روش نمونه گیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا برای جمع آوری داده ها و از روش آنتروپی شانون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها یافته ها حاکی است که خبرگان درباره 9 مولفه از رویکرد تربی ت منش به وحدت نظر رسیده اند و میزان توجه به مولفه های رویکرد تربیت منش در محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی از توزیع نرمالی برخوردار نیست، بلکه به صورت نامتعادل است. نتیجه گیری بازنگری در کتاب های مطالعات اجتماعی بر اساس مولفه های رویکرد تربیت منش ضروری است؛ زیرا برخی از مولفه های رویکرد مذکور که می توانستند نقش عمده ای در پرورش منش دانش آموزان در راستای اکتساب عادات اخلاقی خوب، تمرین رفتار اخلاقی و درک ارزش های اخلاقی و عمل بر مبنای آن داشته باشند، در محتوای کتاب های نامبرده مغفول مانده اند و برخی دیگر نیز مورد کم توجهی قرار گرفته ا ند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    728
  • دانلود: 

    860
چکیده: 

زمینه با توجه به نتایج پژوهش ها، بی آدابی اخلاقی در محیط های آموزشی رو به گسترش است. از جمله این بی آدابی ها می توان از آداب گریزی تحصیلی نام برد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آداب گریزی تحصیلی انجام شده است. روش مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی است، که از جامعه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز، 421 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل زمینه یابی تجدیدنظر شده آداب گریزی در آموزش پرستاری، مقیاس انگیزش تحصیلی و پرسشنامه درگیری تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارAMOS انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافته ها، درگیری تحصیلی نقش واسطه ای در رابطه انگیزش تحصیلی با آداب گریزی تحصیلی داشت. به این معنا که با افزایش انگیزش درونی، درگیری تحصیلی نیز افزایش یافته و از این طریق، آداب گریزی تحصیلی کاهش یافته است. همچنین، انگیزش بیرونی و بی انگیزشی از طریق کاهش درگیری تحصیلی، منجر به افزایش آداب گریزی تحصیلی شده است. نتیجه گیری پژوهش حاضر با ارایه الگویی از آداب گریزی تحصیلی نشانگر نقش انگیزش و درگیری تحصیلی در آداب اخلاقی تحصیل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 860 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    60-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    612
  • دانلود: 

    805
چکیده: 

زمینه اخلاق حرفه ای به عنوان شاخه ای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسایل اخلاقی آن می پردازد و درصدد ارایه شیوه ها و دستورالعمل هایی است که این تکالیف را برای افراد و گروه های حرفه ای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد. روش روش پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 استان یزد تشکیل می دادند که تعداد آن ها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفه ای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تاثیر دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان می دهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد (تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند. نتیجه گیری: در یک جمع بندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفه ای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفه ای و صحبت درباره فضایل اخلاقی انضباط کاری، وجدان کاری، امانت داری حرفه ای و انتقادپذیری، درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 612

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 805 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    69-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    204
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

زمینه امروزه در محیط پویا و در حال تغییر، سازمان های دفاعی ناچار به نوآوری در خدمات می باشند. هم چنین سازمان های دفاعی برای پیشرفت و حرکت به سمت نوآوری در خدمات، نیازمند مدیریت راهبردی منابع انسانی و اخلاق حرفه ای کارکنان می باشند. بر همین اساس، هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه مدیریت راهبردی منابع انسانی و نوآوری در خدمات با توجه به نقش اخلاق حرفه ای کارکنان می باشد. روش این تحقیق، از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ ماهیت و شیوه تحقیقات جزء تحقیقات توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری، کارکنان سازمان دفاعی می باشد(تعداد 120 نفر)؛ که نمونه گیری به صورت سرشماری صورت پذیرفت و تعداد 120 پرسشنامه توزیع گردید و تعداد 112 پرسشنامه سالم دریافت گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. در پایان از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مدیریت راهبردی منابع انسانی با نوآوری در خدمات و اخلاق حرفه ای کارکنان رابطه معنی داری دارد. هم چنین بین اخلاق حرفه ای کارکنان و نوآوری در خدمات رابطه ی معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری سازمان مذکور برای حرکت به سمت نوآوری در خدمات، بایستی از اهرم های مدیریت راهبردی منابع انسانی و اخلاق حرفه ای کارکنان استفاده نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 204

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    76-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    342
  • دانلود: 

    708
چکیده: 

زمینه فرهنگ سازمانی متناسب با جو اخلاقی به مثابه ی شخصیت سازمان، دارای افراد با اخلاق، مسیولیت پذیر و محیطی سالم است و به اهداف خطیر خود دست می یابد، افرادی که ارزش ها، شخصیت و اهدافشان متناسب و یگانه است. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف مطالعه رابطه فرهنگ سازمانی و جواخلاقی در تعالی بخشیدن به سلامت سازمانی؛ با نقش میانجی گری یگانگی فرد-سازمانی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه و همدان به تعداد 649 نفر هست که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم 353 آزمودنی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی، جو اخلاقی، یگانگی فرد-سازمان و سلامت سازمانی استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری و نرم افزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که شاخص های مجذور کای (x2)، نیکویی برازندگی، شاخص تعدیل شده نیکویی برازش، ، ریشه خطای میانگین و مجذورات تقریب مربوط به مدل پژوهش تایید شدند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که فرهنگ سازمانی و جواخلاقی در تعالی بخشیدن به سلامت سازمانی با نقش میانجی یگانگی فردی-و سازمانی اثر مثبت و معنی داری دارند. نتیجه گیری با توجه به نتایج حاصل از عوامل اثرگذار بر سلامت سازمانی توجه به فرهنگ سازمانی و جواخلاقی دانشگاه ها با تاکید بر یگانگی فرد-سازمانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 708 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    84-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    308
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

زمینه بینش جدید مبنی بر اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در صنعت مد، منجر به تغییر در انتخاب محصولات از سوی مصرف کنندگان شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رعایت اخلاق حرفه ای در رفتار خرید مصرف کنندگان در صنعت مد می باشد. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل خریداران پوشاک در شهر اردبیل می باشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. فرضیه ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها یافته ها نشان می دهد که نگرانی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 85/0، آگاهی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 89/0؛ باورهای مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 6/0؛ نگرانی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 91/0؛ آگاهی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 97/0، در نهایت باورهای مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 86/0، رابطه مثبت و معناداری با رفتار خرید مصرف کنندگان دارد. نتیجه گیری نتایج نشان می دهد که نگرانی، آگاهی و باورهای مشتریان از استثمار کارگران و همچنین نگر انی، آگاهی و باورهای مشتریان از جوانب محیطی (مد دوستدار محیط زیست) با رفتار خرید مصرف کنندگان ارتباط معنی داری دارند. مسیولیت پذیری اجتماعی تولیدکنندگان صنعت پوشاک و مد با ارتقاء استانداردهای اخلاق حرفه ای به توسعه بازارهای هدف کمک خواهد نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    92-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    423
  • دانلود: 

    734
چکیده: 

زمینه این پژوهش باهدف مطالعه ارتباط اخلاق تجارت الکترونیک و قصد خرید الکترونیکی با میانجی گری تبلیغات دهان به دهان الکترونیک و نقش تعدیل گری بیانیه تضمین صورت گرفت. روش این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را افرادی (شهروندان شهر تبریز) تشکیل می دادند که حداقل یک بار به صورت اینترنتی خرید کرده بودند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد و برای تجزیه وتحلیل داده ها و بررسی فرضیه ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد روابط بین اخلاق تجارت الکترونیک و قصد خرید الکترونیک (بتا=349/0) و تبلیغات دهان به دهان الکترونیک (بتا=569/0) و همچنین ارتباط تبلیغات دهان به دهان الکترونیک بر قصد خرید الکترونیک (بتا=449/0) مثبت و معنادار بود. نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیک در ارتباط بین اخلاق کسب وکار و قصد خرید الکترونیکی (بتا=256/0) و نقش تعدیل گری متغیر بیانیه تضمین نیز در این مدل (بتا=075/0) تایید شد. نتایج بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت تدوین و عمل به شاخص های اخلاق تجارت الکترونیک و نیز ارایه بیانیه تضمین در وب سایت، تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی توسط مشتریان را بهبود بخشیده و آن ها را به سمت خرید محصولات در بستر اینترنتی تشویق و منجر به افزایش سودآوری و عملکرد اثربخش شرکت ها خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 734 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    100-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    710
چکیده: 

زمینه «تفکر انتقادی» « اخلاق سازمانی» و «نوآوری سازمانی» جزو متغیرهایی هستند که در مدیریت سازمانی موردتوجه اصلی محققان بوده و هست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و نوآوری سازمانی با میانجی گری اخلاق سازمانی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه می باشد. روش کار پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل 630 نفر کارمندان دانشگاه ارومیه، بودند که تعداد 230 نفر آن ها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های موردنیاز با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی، اخلاق سازمانی و نوآوری سازمانی جمع آوری و با استفاده از آزمون آماری مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (pls) برای فرضیه های پژوهشی تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تفکر انتقادی توان تبیین تغییرات اخلاق سازمانی و نوآوری سازمانی را به ترتیب به میزان 67 و 46 درصد را دارد. 60 درصد از تغییرات نوآوری سازمانی را اخلاق سازمانی تشریح می نماید. هم چنین تفکر انتقادی توان تبیین نوآوری سازمانی از طریق نقش میانجی اخلاق سازمانی را به میزان 40 درصد را دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تایید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که اخلاق سازمانی بین رابطه تفکر انتقادی و نوآوری سازمانی نقش میانجی را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 710 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    108-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    286
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

زمینه بسیاری از رفتارهای انسان ریشه در اصول اخلاقی دارد و افراد دارای هوش اخلاقی بالا، فعالیت هایشان را با اصول اخلاقی پیوند می زنند که باعث افزایش تعهد و بهبود نتایج فردی و سازمانی می شود و بر رفتار مشتریان اثر می گذارند. از طرفی رسانه های اجتماعی یک مهارت جدید و مهم برای همه افراد است. هدف پژوهش حاضر ارایه مدلی جهت شناسایی نقش اصول اخلاقی رسانه های اجتماعی بر رفتار مصرف کننده در صنعت پوشاک می باشد. روش تحقیق حاضر کیفی و در زمره گرندد تیوری می باشد. جامعه پژوهش از خبرگان و فعالان صنعت پوشاک تشکیل شده که نمونه ای به حجم 15 نفر به روش گلوله برفی از آن انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده و داده ها با استفاده از روش کدگذاری های سه گانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها عوامل انگیزشی، احساسی، اجتماعی و سیاسی، به عنوان طبقات انتخاب شدند که زمینه ساز دومین جزء مدل (استفاده از رسانه های اجتماعی) شدند. اجزاء بعدی مدل رعایت اصول اخلاقی در ارتباط با مشتری و تبلیغات اینترنتی به عنوان راهبرد پژوهش مد نظر قرار گرفت. نتیجه گیری بر اساس مدل ارایه شده، رعایت اخلاق در رسانه های اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل عمل می کنند که رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین بازاریابان باید در فروش و بازاریابی محصولات به این عناصر توجه ویژه نموده تا بتوانند تمایلات خرید مشتریان را افزایش و ضمن حفظ مشتریان، سودآوری شرکت نیز افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    117-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    194
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

زمینه هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه هوش معنوی و هوش اخلاقی مدیران با اجرای خط مشی های وزارت کشور به منظور ارایه مدل مطلوب می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی-همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و معاونان استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و شهرداری های استان کرمان به تعداد 282 نفر بوده اند که 162 نفر از آن ها به عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم طبقات انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، 3 پرسشنامه بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (انواع شاخص ها، جداول و نمودارهای آماری) و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی) استفاده شده است و داده ها از طریق نرم افزار Amos مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند. یافته ها: نتایج پژوهش ضمن تایید الگوی پیشنهادی پژوهش، نشان داد که بین هوش معنوی و هوش اخلاقی مدیران با اجرای خط مشی های وزارت کشور رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری نتایج نشان می دهد با افزایش سطح هوشیاری مدیران در سطوح معنوی/اخلاقی، توانایی آنها در اجرای خط مشی های وزارت کشور تقویت می شود. بنابراین توانایی ورود و خروج از حالت های بالاتر معنوی هوشیاری (مثل هوشیاری خالص، یکپارچگی و وحدت)، داشتن قوای ذهنی در یک فعالیت و حالت بیداری در بین مدیران اجرایی می تواند بر اجرایی خط مشی های وزارت کشور توسط آنها اثر مثبت داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    123-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    160
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

زمینه رقابت در خرده فروشی ها روزبه روز شدت یافته و مدیران فراتر از تمرکز بر محصول، به سوی تمرکز بر تقویت، مدیریت تجارب و حواس مشتری حرکت کرده اند تا رقابت پذیری خود را در بازار پرتلاطم حفظ کنند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارایه مدلی برای تبیین عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی موثر بر تجربیات درون فروشگاهی به عنوان پیش بینی کننده وفاداری مشتری با توجه به نقش تعدیل گرهای موقعیتی و مصرف کننده می باشد. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل خریداران فروشگاه های زنجیره ای رفاه در کلان شهر ارومیه بود که از میان آن ها 385 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و آزمون فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی (مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS)) با استفاده از SPSS نسخه 24 و SMARTPLS انجام شد. یافته ها: عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی 9/65% از تغییرات تجربیات درون فروشگاهی را توضیح می دهند که بیش ترین شدت اثر را عوامل اخلاقی و کمترین را عوامل طراحی داشته است؛ و تعدیل گرهای موقعیتی و مصرف کننده توانسته اند مقدار تاثیر عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی بر تجربیات درون فروشگاهی را افزایش دهند. همچنین اثر غیرمستقیم عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی بر تبلیغات دهان به دهان مثبت پس از خرید و نیات بازدید مجدد از فروشگاه به واسطه تجربیات درون فروشگاهی نیز معنادار می باشد. نتیجه گیری: عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی می توانند تجربیات درون فروشگاهی را به عنوان یک عنصر کلیدی در پیش بینی وفاداری مشتری تحت تاثیر قرار دهند و در این رابطه متغیرهای موقعیتی و مصرف کننده نقش تعدیل گری ایفا می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    134-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    690
چکیده: 

زمینه هدف از این پژوهش تحلیل و طراحی مدل بازاریابی اخلاقی رسانه های اجتماعی در شرکت های کوچک و متوسط است. روش پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کیفی و اکتشافی است که با روش داده بنیاد انجام شد. جامعه تحقیق شامل خبرگان و مدیران بازاریابی و متخصصان بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی بودند که به شیوه هدفمند 13 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و در نهایت با استفاده از روش های کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها در بخش کد گذاری باز 248 کد استخراج شد. در بخش کد گذاری محوری در بخش کدگذاری محوری، 105 کد اولیه در قالب 21 مقوله جاگذاری شد که بدین ترتیب مدل مفهومی تحقیق شکل گرفت. نتیجه گیری بر اساس نتایج به دست آمده عوامل اخلاقی مرتبط با بازار، اهداف بازاریابی اخلاقی رسانه های اجتماعی، مخاطب شناسی رسانه های اجتماعی، نوع کسب و کار می باشد که عوامل علی را تشکیل می دهند. راهبردهای رسانه های اجتماعی در نمایش و فروش محصولات و خدمات در بازار هدف، راهبرد بازاریابی محتوا، تبلیغات دهان به دهان (WOM)، بازیوارسازی، بازاریابی افراد تاثیرگذار و مورد احترام، افزایش آگاهی اخلاقی و مشارکت با برند که به عنوان راهبرد مدل تحقیق مد نظر قرار گرفتند. شرایط مداخله گر و شرایط زمینه ای نیز از اجزای دیگر این مدل بودند که با تاثیرگذاری بر راهبرد، زمینه دستیابی به پدیده اصلی این مدل را فراهم کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    142-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    107
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background Manager’ s financial decisions are among the most important factors affecting corporate values. Hence, this research investigates the role of socio-psychological factors that affect the aforementioned decisions, considering the mediating role of professional morality. Method Conducting the mixed method, 25 experts in banking affairs and psychologists were interviewed using the snowball technique to gather the qualitative data and assessed using AHP. Also, 184 financial managers of the Agricultural Bank of Iran were selected by simple random sampling to collect the quantitative data through questionnaires analyzed via SEM and the Sobel test. Results Although the mediating role of professional ethics in the relationship between hereditary factors and managerschr('39') decision-making was rejected at the level of 0. 05, the mediating role of professional ethics in the relationship between personality, acquired, and social factors were confirmed at the same level. Conclusion The results indicated that the observance of professional ethics by financial managers affects the type and quality of decisions made by them. In addition, based on the ranking of psychological characteristics affecting financial managerschr('39') decisions, self-confidence, stress management ability, mental abilities, and emotional intelligence to find innovative solutions are among the most important psychological variables that affect the type of decisions made by managers.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    151-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    818
  • دانلود: 

    1142
چکیده: 

زمینه توجه به سلامت روان، از جمله وظایف مهمی است که انتظار می رود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کنار کسب علم به آن توجه ویژه داشته باشند. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان، رابطه ی بین هوش اخلاقی و سلامت روان آن ها را مشخص نماید. روش پژوهش، کاربردی و شیوه ی گردآوری و تحلیل داده های آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه ی پژوهش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد ابرکوه می باشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 299 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی استاندارد هوش اخلاقی و پرسشنامه ی سلامت روان می باشد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها دانشجویان در ابعاد درستکاری، مسیولیت پذیری، بخشش و دلسوزی وضعیت متوسط داشته اند. همچنین بین هوش اخلاقی و سلامت روان رابطه ی مثبت و معنی دار وجود دارد و در بین ابعاد هوش اخلاقی، فقط بعد مسیولیت پذیری رابطه ی مثبت و معنی دار با سلامت روان دارد. نتیجه گیری با توجه به این که هوش اخلاقی اکتسابی است و با سلامت روان مرتبط است، آموزش هایی که منجر به رشد هوش اخلاقی دانشجویان می شود، می تواند موجب افزایش سلامت روان و در نهایت بالا رفتن سطح علمی دانشگاه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 818

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1142 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    155-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

زمینه با توجه به نقش فضای مجازی در جامعه و قشر نوجوان این پژوهش با هدف "بررسی رابطه سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه با میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سوادکوه" انجام شد. روش روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سوادکوه به تعداد 984 نفر بود که مطابق جدول کرجسی مورگان 287 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سوادرسانه ای، شایستگی های فناوارنه و اخلاق در فضای مجازی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود مکرر تحلیل شد. یافته ها بین سوادرسانه ای و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین شایستگی های فناورانه و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه چندگانه وجود دارد و 6/78 درصد از واریانس اخلاق در دنیای مجازی به وسیله سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه تبیین می گردد. سوادرسانه ای پیش بینی کننده قوی تری برای اخلاق در فضای مجازی است. نتیجه گیری با کمک به تقویت و بهبود سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه دانش آموزان می توان زمینه بهبود اخلاق آنان در دنیای مجازی و در نتیجه کاهش آسیب های دنیای مجازی را فراهم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    159-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    194
  • دانلود: 

    475
چکیده: 

زمینه امروزه ضرورت توسعه رفتار های اخلاقی به دلیل تاثیری که در رشد، پویایی و بالندگی سازمان ها دارد، تا حدی است که بسیاری از سازمان ها را مجبور به تدوین سیاست های اخلاقی کرده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، پیش بینی رفتارشهروندی سازمانی از طریق ادراک عدالت اخلاقی جو اخلاقی و عاطفه مثبت می باشد. روش روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل 612 نفر از کارکنان لوله و پروفیل سپاهان اصفهان بودند که با استفاده از روش در دسترس 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل چهار پرسشنامه رفتار های شهروندی سازمانی عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و نرم افزار آماری spss 23 انجام گرفته است. یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که طی دو گام عاطفه مثبت و عدالت اخلاقی به ترتیب توانسته اند 4/8 درصد از واریانس رفتارهای شهروندی سازمای معطوف به افراد و طی سه گام عدالت اخلاقی و عاطفه مثبت و جو اخلاقی به ترتیب توانسته اند تا 51 درصد از واریانس رفتارهای شهروندی معطوف به سازمان را تبیین نمایند. نتیجه گیری بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گیری نمود که عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت پیش بین های مهم رفتارهای شهروندی سازمانی هستند و به منظور بهبود این رفتارها، ضروری است که به توسعه عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت در سازمان ها توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 475 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    164-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    594
چکیده: 

زمینه هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای رهبری تحول آفرین و رابطه آن با مدل خود کارآمدی با دخالت متغیر میانجی هوش اخلاقی در شرکت سهامی بیمه ایران است. روش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری کارکنان شرکت سهامی بیمه ایران در شهر کرمان بود که با روش نمونه گیری تصادفی 450 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رهبری تحول آفرین و پرسشنامه هوش اخلاقی و پرسشنامه خودکارآمدی محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها یافته ها نشان داد رهبری تحول آفرین با نقش میانجی هوش اخلاقی با خودکارآمدی در شرکت سهامی بیمه ایران در ارتباط است و بر آن اثر غیرمستقیم دارد. نتیجه گیری افزایش رهبری تحول آفرین به طور مستقیم موجب افزایش خوکارآمدی در شرکت سهامی بیمه ایران می شود. همچنین به طور غیر مستقیم نیز افزایش رهبری تحول آفرین موجب افزایش هوش اخلاقی و در پی آن افزایش خوکارآمدی در شرکت سهامی بیمه ایران می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    168-173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    299
  • دانلود: 

    591
چکیده: 

زمینه با تشدید رقابت بنگاه های اقتصادی، ضرورت دسترسی اطلاعات با کیفیت حسابرسی جهت سرمایه گذاری بهینه دو چندان شده است. در این بین، شناخت مولفه های حسابرسی و میزان پایبندی حسابرسان به معیارهای والای اخلاقی و مهارت مالی مدیران، می تواند ارزش شرکت را دست خوش تغییر و تصویر مطلوبی از شرکت را در ذهن ذینفعان صورت های مالی ایجاد نماید. پژوهش حاضر به پیش بینی ارزش شرکت بر اساس مولفه های حسابرسی و رفتار اخلاقی حسابرسان با تاکید بر هوش مالی مدیران می پردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1386 تا 1395 می باشد. حجم نمونه 110 شرکت که با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند. متغیر رفتار اخلاقی حسابرسان و هوش مالی مدیران با پرسشنامه سنجیده شده و ارزش شرکت و مولفه های حسابرسی با استفاده از داده های صورت های مالی شرکت ها اندازه گیری شده است. تحلیل داده ها بر اساس رگرسیون چندگانه و لجستیک انجام شد. یافته ها مولفه های حسابرسی (واحد حسابرسی داخلی، شهرت موسسه حسابرسی، مدت تصدی حسابرس، تخصص حسابرس در صنعت و اظهار نظر حسابرسی) و رفتار اخلاقی حسابرسان با تاکید بر هوش مالی با پیش بینی ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری دارند. نتیجه گیری نتایج نشان داد که رفتار اخلاقی حسابرسان پیامدهای مستقیمی بر ارزش شرکت دارد. همچنین مدیران با هوش مالی خود می توانند ارزش شرکت را با بهبود محیط اطلاعاتی از طریق انتخاب حسابرس متخصص، شهرت موسسه حسابرسی، وجود حسابرسی داخلی، دوره ی تصدی حسابرس و تلاش در راستای ارایه اظهار نظر مطلوب حسابرس افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 591 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button