مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی مقیاس اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی-فرم والد (DMDDS)

صفحات

 صفحه شروع 263 | صفحه پایان 275

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی یکی از اختلالات طبقه خلقی از پنجمین ویرایش تشخیص اختلالات روانی است. این اختلال از کودکی شروع شده و برای والدین, معلمان, دوستان و خود کودکان مشکلات زیادی ایجاد می کند. این اختلال که با مشکلات اجتماعی همراه است بسیار ناتوان کننده است. پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار یابی اولیه مقیاس اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی انجام شد. مواد و روش ها: روش این پژوهش, توصیفی و ابزارسازی بوده و جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه والدین کودکان 12-6 سال شهر اصفهان در سال 1397. تعداد نمونه آماری شامل 300 نفر بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. جهت گردآوری داده ها به منظور سنجش این اختلال از مقیاس محقق ساخته ی اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی (DMDDS) استفاده شد. برای بررسی گویه ها از روایی محتوایی کمی و کیفی, روایی صوری کمی و کیفی, تحلیل عامل اکتشافی(EFA) با چرخش واریماکس, تحلیل عامل تاییدی (CFA) و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: بر اساس پارامترهای شاخص ضریب تاثیر بالای 5/1, شاخص روایی محتوای بالای 62/0, نسبت روایی بالای 70/0, همچنین بر پایه تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی تعداد 24 گویه در ابزار حفظ شد. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1, چهار عامل تکانش گری, عملکرد, خلقی و ناکامی استخراج گردید. طبق نتایج به دست آمده از عوامل چهارگانه مذکور, این مقیاس قادر به پیش بینی 80/50 درصد از تغییرات کل مقیاس بود. همچنین ضریب اعتبار کل مقیاس به روش آلفای کرونباخ 894/0 به دست آمد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق, شاخص روایی محتوایی و نیز صوری و سازه ای مقیاس طراحی شده برای والدین قابل قبول بوده و می تواند جهت ارزیابی اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی در کودکان 12-6 سال مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه محمدی قهساره، اعظم، عابدی، احمد، خیاطان، فلور، و آقایی، اصغر. (1400). ساخت و اعتباریابی مقیاس اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی-فرم والد (DMDDS). تحقیقات علوم رفتاری، 19(2 )، 263-275. SID. https://sid.ir/paper/954351/fa

    Vancouver: کپی

    شاه محمدی قهساره اعظم، عابدی احمد، خیاطان فلور، آقایی اصغر. ساخت و اعتباریابی مقیاس اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی-فرم والد (DMDDS). تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1400؛19(2 ):263-275. Available from: https://sid.ir/paper/954351/fa

    IEEE: کپی

    اعظم شاه محمدی قهساره، احمد عابدی، فلور خیاطان، و اصغر آقایی، “ساخت و اعتباریابی مقیاس اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی-فرم والد (DMDDS)،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 19، no. 2 ، pp. 263–275، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button