مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

394
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ی ساختاری افسردگی و اضطراب با علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی در بزرگسالان: با توجه به نقش میانجی گری خودتنظیمی هیجان و نقص در انواع توجه شناختی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 142

چکیده

 مقدمه: اختلال کمبود توجه-بیش فعالی جزء گروه اختلالات عصبی-رشدی است که در آن رشد سیستم عصبی مرکزی مختل می شود. هدف: بررسی رابطه ی ساختاری افسردگی و اضطراب با علایم اختلال نقص توجه-بیش فعالی بزرگسالان, با توجه به نقش میانجی گری تنظیم هیجان و نقص در توجه شناختی هدف پژوهش حاضر بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های تهران در سال 1398 بود. نمونه پژوهش شامل 144 (124 نفر زن و 20 نفر مرد) دانشجوی دانشگاه خوارزمی بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (2006), پرسشنامه افسردگی بک (1996), پرسشنامه اضطراب بک (1988), پرسشنامه کانرز بزرگسالان (1999) و تست دیداری شنیداری توجه (1994) بود. داده های پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 و LISREL بررسی شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که علایم افسردگی و اضطراب, رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنادار با علایم اختلال نقص توجه-بیش فعالی دارند (0/05>p). همچنین, تنظیم هیجان ناسازگارانه و نقص شناختی توجه نیز نقش میانجی در رابطه بین متغیرهای افسردگی و اضطراب با علایم اختلال نقص توجه-بیش فعالی دارند (0/05>p). نتیجه گیری: بر طبق نتایج پژوهش, افسردگی و اضطراب با توجه به نقش میانجی گری تنظیم هیجان و انواع توجه با اختلال نقص توجه-بیش فعالی در بزرگسالان رابطه دارند؛ بنابراین, می توان نتیجه گرفت, اختلال در انواع توجه شناختی و استفاده از راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان, وقتی با علایم افسردگی و اضطراب همراه شود, می تواند اختلال نقص توجه-بیش فعالی را تبیین کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آجورلو، زهرا، مقدسین، مریم، و حسنی، جعفر. (1400). بررسی رابطه ی ساختاری افسردگی و اضطراب با علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی در بزرگسالان: با توجه به نقش میانجی گری خودتنظیمی هیجان و نقص در انواع توجه شناختی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(2 )، 125-142. SID. https://sid.ir/paper/954540/fa

    Vancouver: کپی

    آجورلو زهرا، مقدسین مریم، حسنی جعفر. بررسی رابطه ی ساختاری افسردگی و اضطراب با علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی در بزرگسالان: با توجه به نقش میانجی گری خودتنظیمی هیجان و نقص در انواع توجه شناختی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1400؛8(2 ):125-142. Available from: https://sid.ir/paper/954540/fa

    IEEE: کپی

    زهرا آجورلو، مریم مقدسین، و جعفر حسنی، “بررسی رابطه ی ساختاری افسردگی و اضطراب با علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی در بزرگسالان: با توجه به نقش میانجی گری خودتنظیمی هیجان و نقص در انواع توجه شناختی،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 8، no. 2 ، pp. 125–142، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954540/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button