Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

209
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

461
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معقولیت دینی در اندیشة سیاسی جان رالز (با تأکید بر اسلام)

صفحات

 صفحه شروع 1141 | صفحه پایان 1154

چکیده

 جان رالز مانند برخی ازمتفکران وفیلسوفان (مثلفوکو وویتگنشتاین)دوره ه ای فکری داشته است. به طورکلی حیات فکری اوبه دودوره تقسیم می شود؛ دورة اول باانتشارکتاب نظریه ای درباره یعدالت(1971) شروع وبالیبرالیسم سیاسی(1996)تمام می شود. ویژگی اصلی دورةاول, محوریت دکترین لیبرال و لیبرالیسم وفقدان پلورالیسم معقول است. به عبارتی تنهادکترین لیبرالیسم معقول است ومعقولیت دکترین های غیرلیبرال نفی می شود. ازاین روبحث معقولیت دینی دراین مرحله منتفی است. دورة دوم فکری باانتشارکتاب لیبرالیسم سیاسی شروع شدوتامرگ او (2001)ادامه داشت. به طور کلی دو تحول فکری در این دوره شکل گرفت؛ نخست, طرح پلورالیسم معقول که براساس آن ادعا شد فقط یک دکترین لیبرال در جامعه وجود ندارد و دکترین های لیبرال معقول گوناگونی وجود دارد. در اینجا بود که بحث پلورالیسم معقول, اجماع همپوشان, امر معقول به لحاظ سیاسی, معقول بودن (دین به طور مشروط) و. . . به بحث نهاده شد. دوم اینکه او دامنة معقولیت را گسترش داد و مفهومی تحت عنوان آبرومندی را طرح کرد. او این مفهوم را درباره ی جامعة اسلامی خاصی به نام کازانیستان به کار برد که تا حدودی معقول و شایسته مدار است. بنابراین دین این قابلیت را دارد که به شکل معینی از معقولیت بینجامد. بر این اساس در دل معقولیت عناصری چون مدارا, مشورت, شناسایی, بیناذهنیت, گفت وگو و اجماع قرار دارد. برخی از موضوعاتی که در این مقاله بررسی می شود عبارت اند از: 1. معقولیت چیست؟ 2. منظور از معقولیت دینی چیست؟ 3. چرا اسلام معقول است و چگونه؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنی، جعفر. (1398). معقولیت دینی در اندیشة سیاسی جان رالز (با تأکید بر اسلام). سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 49(4 )، 1141-1154. SID. https://sid.ir/paper/954708/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی جعفر. معقولیت دینی در اندیشة سیاسی جان رالز (با تأکید بر اسلام). سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی[Internet]. 1398؛49(4 ):1141-1154. Available from: https://sid.ir/paper/954708/fa

    IEEE: کپی

    جعفر محسنی، “معقولیت دینی در اندیشة سیاسی جان رالز (با تأکید بر اسلام)،” سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، vol. 49، no. 4 ، pp. 1141–1154، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا