مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و رواسازی مقیاس سنجش تفکر انتقادی مدیران

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 137

چکیده

 سابقه و هدف: "تفکر انتقادی" مفهومی با کارکردهای بسیار پیچیده است که نحوه تعامل فکری و اجتماعی میان افراد و حوزه های مختلف در محیط اداری را مورد توجه قرار می دهد. هدف کلی مقاله حاضر, ساخت و اعتبار سازی مقیاس تفکر انتقادی است که قابلیت پیاده سازی و عملیاتی شدن را در مطالعه های میدانی فراهم آورد. مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی, و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. در این راستا با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای متون علمی و نظر صاحب نظران و مدیران, مباحث تفکر انتقادی مورد بررسی قرار گرفت, که در نهایت پرسش نامه محقق ساخته تفکر انتقادی به منظور کسب روایی و پایایی لازم توسط خبرگان تکمیل شد. ضریب پایایی آزمون با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 838/0 محاسبه گردید. یافته ها: تحلیل عاملی گویه های تفکر انتقادی بیانگر آن بود که 896/98 درصد واریانس مورد نظر توسط مولفه های این پرسش نامه تبیین شدو پس از یک بار چرخش عوامل از نوع واریمکس, همبستگی میان هر گویه با هر مولفه در بهترین حالت مشخص شد و بر اساس آن چهارده مولفه ی, آگاهی, استنباط, عقلانیت ارتباطی, گشوده ذهنی, پرسشگری, ارزیابی انتقادی, تجزیه و تحلیل, خود تنظیمی, انعطاف پذیری, نقد سازنده, استدلال, آزاد اندیشی, قضاوت و استنتاج به عنوان مولفه های تفکر انتقادی استخراج گردید. استنتاج: با توجه به یافته های پژوهش, می توان نتیجه گرفت که تفکر انتقادی مفهومی چند وجهی و دارای ابعاد و مولفه های های بسیاری است. بنابراین نمی توان آن را با ابعاد و مولفه های خاص و محدود مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خواجوند، زینب، آقااحمدی، قربانعلی، فرخ سرشت، بهزاد، و اسلامی، سعید. (1399). ساخت و رواسازی مقیاس سنجش تفکر انتقادی مدیران. آموزش علوم دریایی، 7(22 )، 125-137. SID. https://sid.ir/paper/955574/fa

    Vancouver: کپی

    خواجوند زینب، آقااحمدی قربانعلی، فرخ سرشت بهزاد، اسلامی سعید. ساخت و رواسازی مقیاس سنجش تفکر انتقادی مدیران. آموزش علوم دریایی[Internet]. 1399؛7(22 ):125-137. Available from: https://sid.ir/paper/955574/fa

    IEEE: کپی

    زینب خواجوند، قربانعلی آقااحمدی، بهزاد فرخ سرشت، و سعید اسلامی، “ساخت و رواسازی مقیاس سنجش تفکر انتقادی مدیران،” آموزش علوم دریایی، vol. 7، no. 22 ، pp. 125–137، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button