مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

657
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود انتقادی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 850 | صفحه پایان 860

چکیده

 زمینه و هدف: بسیاری از دانشجویان در دوران تحصیل استرس زیادی را تجربه می کنند که آسیب های روانی زیادی به آنها وارد می کند و این موضوع باعث احساس ناکارآمدی و نگرش انتقادی منفی نسبت به خود می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود انتقادی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 350 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از بین کلیه دانشجویان تعداد 150 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و سپس از بین آن ها تعداد 60 نفر که نمره ی استرس تحصیلی بالاتری نسبت به میانگین گروه داشتند به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. در هر دو گروه, پرسشنامه خود انتقادی به عنوان پیش آزمون تکمیل و پس از اتمام مداخله, مجددا پس آزمون و پیگیری دو ماهه برای هر دو گروه اجراء شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: براساس نتایج, آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش خود انتقادی تاثیر معنی دار داشته است (eta =7/27, f= 30/6, 0. 001>p). نتیجه گیری: باتوجه به نتایج این مطالعه میتوان ازآموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش خود انتقادی دانشجویان استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرانی بروجنی، سودابه، شریفی، طیبه، احمدی، رضا، و غضنفری، احمد. (1399). بررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود انتقادی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی. بالینی پرستاری و مامایی، 9(4 )، 850-860. SID. https://sid.ir/paper/955658/fa

    Vancouver: کپی

    شیرانی بروجنی سودابه، شریفی طیبه، احمدی رضا، غضنفری احمد. بررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود انتقادی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1399؛9(4 ):850-860. Available from: https://sid.ir/paper/955658/fa

    IEEE: کپی

    سودابه شیرانی بروجنی، طیبه شریفی، رضا احمدی، و احمد غضنفری، “بررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود انتقادی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 9، no. 4 ، pp. 850–860، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955658/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button